obr obr obr
obr
uživatel 
heslo 
» Registrace autora
» Zapomněli jste heslo?
obr
obr obr obr
obr
» Novinky
» Právě vyšlo
» TOP 20 díla
» Články
» Literární almanach
obr
obr obr obr
obr
» Próza
» Poezie
» Výstřely do tmy
» Příručka publikování
» TOP 20 autoři
» Vyhledávání
obr
obr obr obr
obr
» Workshopy 
» Fórum 
» SASPI Chat! (1)
» FAQ
obr
obr obr obr
obr
» Knihovna autorů SASPI
» Redaktoři on-line
» Technická podpora
» SASPI team
» Odkazy
» Spolupráce
» Knihkupectví
"Mír je jen nemocná válka, čekající na své uzdravení."
Gandalf
obr
obr počet přístupů: 2915111 obr

Adresa SAS E-mail © SAS Obecně platná pravidla Nápověda obr

:: Na SASPI.cz je právě 39055 příspěvků, 5697 autorů a 387952 komentářů :: on-line: 0 ::
obr

:: Slíznutej ::

 autor diprimalex publikováno: 19.07.2011, 21:17  
 

Večerní tramvaje jsou zvláštní věc a to ani nemusí bejt tak úplně večer. Půl desátý - pouliční hodiny tak z roku osmdesát trhaj velkou ručičkou. Zastávka není úplně prázdná - je na ní umístěno několik prazvláštních individuí. Jedno s obtížemi vylévá zbytky piva z plechovky a opilecky se přitom kývá ze strany na stranu. Druhá osoba vyhlížející arabsky, na první pohled budí dojem byznysmena. Sympaťák. Tramvaj dokodrcá až k ceduli a staví. Všichni nastupují - cizinec se snaží uniknout opilci ale nedaří se mu to a tak jsem to nakonec já, kdo nesdílí vagón s opilcem. Jedna zastávka a jsme u divadla. Roj lidí obsazuje prázdnou tramvaj. Pouštím sedat, spíše ze slušnosti se zvedám, když je tramvaj plná starších lidí. Uhýbají,ale nechtějí si úplně sedat, až nějakán paní dotlačí pána ať si sedne. Sedne si, ale komentuje to tím že teď přece seděli dvě hodiny v divadle. Má jeansy, což by táta označil za nevhodné. Čeká mě krátká a nepopsatelná konverzace. Pán mi nabízí bonbón: ,,Nechtěla byste bonbon? - Bez cukru - podívejte se jsou ze Švýcarska." - ukazuje mi pán krabičku a paní na něj vrhá uklidňující pohledy. ,, Ne díky" nesměle odmítám. ,,Nemusíte se bát, není otrávený, já si dám taky jeden" ,,Ne vážně díky",,Ale vážně jsou bez cukru, podívejte"-,,Anebo ho můžu taky volíznout aby jste mi věřila" snaží se mě pán přesvědčit s úsměvem. ,,Ale notak" vloží se do toho paní - zřejmě manželka. Tramvaj se posunula o několik dalších stanic a lidé se mění. Prodlužují rovnici obsahu. Pán vyplázl jazyk. Dlouhý sedmdesátiletý jazyk a vlhce olízl nabízenou peprmintku bez cukru. ,,Vidíte? Není otrávený."


 celkové hodnocení autora: 88.2 %

výborné chvalitebné dobré dostatečné nedostatečné Ohodnoťte příspěvek!

přidat autora k oblíbeným 
 hodnotilo celkem autorů: 0 komentovat příspěvek 
 autorské hodnocení: 0.0 uložit příspěvek 
 známka poroty: 3.0 tisk příspěvku 
 počet komentářů: 7 zaslat vzkaz autorovi 
 počet shlédnutí od publikace: 27 výpis autorského hodnocení 
 
:: Komentáře k příspěvku ::
 kulkul 21.07.2011, 9:12:54 Odpovědět 
   Buď skromná autorko a poslouchej pokyny redaktora, i když na pravopise tolik nezáleží, tak můžou mít pravdu. Opakování slova sedět ovšem je správně, vždyť přece se jedná o sedění, tak jak to říct jinak? Ať je tam třeba 10x. To je zásadní věc úcty ke skutečnosti a všichni na to pamatujme. Mluvit jednoduše podle pravdy a kouzlo vyjde samo - jako tady např.že hodiny trhaj velkou ručičkou, opravdu trhaj, to je krásná věta. Líbí se mi že si všímáš obyčejných věcí, i když k tomu dědovi se jako vypravěč nechováš zrovna šikovně. Své sympatie nebo antipatie spíš nedávej najevo. Přístup je víceméně správný, dílo kratičké, působí nezřetelně. Napiš delší, s větší pozorností a úsilím, s jednoduchou pointou, bude to dobré.
 m2m 21.07.2011, 2:24:23 Odpovědět 
   Zdravím.

Musím uznat, že já jsem spíše zastáncem tvrdšího redaktorského hodnocení, a to z několika důvodů:

× již zmíněná interpunkce (učí se už dokonce na základní škole)
× stylistika (viz níže)
× typografie (viz níže)
× přímá řeč (viz níže)

Na tak krátký text jsou čtyři zásadní chyby opravdu velmi mnoho.
Nevidíš chyby? Sorry, ale na to se nikdo fakticky neptá. Já vím, a dennodenně se s tím v práci setkávám, že dneska už se psaní čárek a íček dokonce i ve formálním dopisování moc neřeší. Ale tohle je literární server, a jako takové by tedy mělo mít dílko jistý literární potenciál.

Příklad:
× "... Anebo ho můžu taky volíznout, ABYSTE mi věřila," snaží se...
× Přímá řeč v uvozovkách je ukončena čárkou, jak je to vidět na mým příkladu výš ("Ale notak," vloží se do toho paní...)
Zrovna přímá řeč je typickým zástupcem chyby, která nikdy nevznikne, pokud autor sám čte. Odkouká, jak se přímá řeč dělá. A dokonce jeho mozek se čtením naučí i vnímat, kde by měly být čárky v souvětí. Zcela autonomně.

Typografie:
Trrrrrrrrrrr. Trrrrrrrrrrrrrr. Trrrrrrrrrrrrr. Trrrrrrrrrrrrrrr! Trrrrrrrrrr. Trrrrrrrrrrr. Trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. Trrr. Trrrrrrrrrrrrrr. Trrrrrrrrrrrr...
Naprosto neděláš odstavce. Nejen, že přímá řeč MUSÍ být odřádkována, je-li mluvčím nová osoba, ale i celkově musí text mít logické řazení. V čem vidíš logiku, že za sebou bez jakéhokoliv oddělení je například sympaťák a tramvaj?
"Tramvaj dokodrcá" už musí být nový odstavec. S předcházejícím arabsky vyhlížejícím sympaťákem naprosto nesouvisí, dokud do ní muž nevstoupí. Což udělá až teprve tehdy, když ta tramvaj dokodrcá, a tudíž musejí být od sebe odděleni.

Styl:
Sorry, ale říct, že "na zastávce je rozmístěno několik individuí", je přinejmenším podivné.
a) rozmisťují se věci, v jistých výjimkách se rozmisťují lidé (totiž, když například mají určenou pozici v nějaké hře - např. baseball nebo basketbal při šestce), ale rozhodně se neumisťují lidé jen tak. Vypovídá to o tom, co pro tebe ty postavy vlastně znamenají. Nic.
Sama říkáš, že popis lidí měl být klíčovým, nicméně ti lidé v tvém podání působí jako dřevěné kůly, které jsi rozmístila na zastávku.
b) rozmístila's několik postav, ale zmínila jsi dvě! Několik je neurčité číslo, které označuje "více než dva". Kdybys měla na mysli dva zástupce člověčenstva, řekneš "dva". Nebo "pár" ve smyslu "dva". Pokud řekneš několik a velice stručně a nepříliš šikovně popíšeš dva, působí to tak, že jsi jaksi nemohla z hlavy vydolovat víc slov o více lidech, a že nevnímáš jemný nuance českýho jazyka, který jsou při psaní taky potřeba.



Tohle vem čert, nejhorší na tom ale je, že text nemá pointu odpovídající vlastnímu textu. V čem je ta pointa? Text bych vesele zkrátil do věty "Jak se mi v tramvaji snažil jeden pán dát bonbon - dokonce i olíznutej." Hotovo.
To není pointa, a jestli si myslíš, že jo, pak tě jen odkážu na Ekyelčinu radu: Čti! Jestliže text neměl mít pointu, postrádá literární pomůcky, které jeho kvalitu zvednou.
Naprosto ignoruješ principy líčení, vlastního popisu, nevyužíváš žádných metafor nebo jiných jazykových hrátek, které zvedají úroveň textu tak o dvě třídy. A víc.
To by bylo na delší psaní, a hodina už je pokročilá, takže to jen shrnu.


Text nemá nic, co by jej činilo alespoň průměrným. Má jen řadu chyb, nemá styl, nemá vtip, nemá pointu, nemá vlastně ani obstojný nápad; a nemá odstavce.

Opravdu čti. Opravdu to pomůže. Ne proto, že tě to ovlivní. Ale proto, že tě to naučí psát. Protože to - upřímně - zatím neumíš. A těch chyb je opravdu požehnaně, a doporučoval bych tedy si pořídit novější word, který umí už i opravovat čárky, a potom betareadera, který odhalí řadu dalších chyb.

Promiň za délku komentu a případná ostrá slova. Samozřejmě to tak nemyslím a nechci, aby to vyznělo příliš ostře a negativně. Pokud se tak stalo, pak posílám jedno velké "sorry".
 Šíma 20.07.2011, 21:27:01 Odpovědět 
   Ahoj,

Musel jsem se zastavit, ono i horší známky jsou jakousi "anti-reklamou", které lákají čtenáře jako světlo svítilny můry v podvečer. Text je víceméně neupravený (zkus si představit, jak by asi vypadal, nebo měl vypadat, kdybys chtěla, aby vyšel v nějakém časopise) a stačilo by tak málo... Chce to jen si jej po sobě trochu přečíst a pokusit se mu vychytat všechny nedostatky. Ano, je sice pravdou, že se autorům těžko hledají chyby v jejich vlastních textech, ale stačí se na text podívat "cizíma očima" (jako by nešlo o naši vlastní práci), nebo si najít betareadera. Ovšem, toto dílko je tak krátké, že by jeho oprava nezabrala víc jak pět minut (alespoň co se gramatiky týče). Tož tak...

P.S. Jaké že nedostatky?

- interpunkce (mnohdy na konci přímé řeči zcela chybí)

- přímá řeč by měla být odsazená, pokud jde o dialog dvou či více postav, text pak vypadá nejen přehledněji, ale lépe se i čte

- pozor také na chybějící mezery v textu a čárky v souvětích (ty také občas schází)

- stylistika - stačila by větší péče a text by mohl být o něčem jiném.

Tož tak... Tolik můj čistě čtenářský komentík! ;-)
 Ekyelka 19.07.2011, 21:17:14 Odpovědět 
   Zdravím.

Popravdě, chyby v textu zůstaly i po vrácení ke korekturám. Není jich už tolik, ale stále tam jsou a celkem markantní. Opravdu se to chce textům a studiu jazyka více věnovat, protože stejně jako dobrý řemeslník udržuje své nástroje v pořádku, aby s jejich pomocí mohl vytvářet úchvatná díla, i autor musí umět ovládat svou řeč. Je to totiž jeho jediný nástroj, jímž sděluje světu své myšlenky, vize a názory. A navíc je to i jeho osobní vizitka.
Co se pak týče samotného textu, mohla z něj být zajímavá, lehce humorná a nejspíš i krásně absurdní studie jedné jízdy tramvají. K lepšímu výsledku však chybí spousta věcí. Jednolitý text škodí vnitřnímu napětí uvnitř vyprávění, dialogu a jeho načasování, gradaci textu. Chce si to více pohrávat i s krátkým textem, zkoušet různé jeho podoby a účinky třeba prostých odstavců na načasování a atmosféře.
Letmé popisy cestujících na začátku textu jsou buď zbytečně dlouhé pro dotvoření koloritu - stačilo by méně slov, zato trefnějších, tady bych se klidně dopustila i jisté dávky telegrafičnosti. Případně bych dané postavy vynechala úplně a shlukla je pod označení "dav", protože nemají pro další dění v textu pražádnou roli.
Komické ne/sedání je napsané dost nešťastně, příště se to chce vyhnout tolika opakováním jediného slova. Dá se to napsat i jinak, jen to chce víc přemýšlet, kombinovat a čerpat ze slovní zásoby.
Celkově je to prozatím čistý průměr. Chyby, výše uvedené nedostatky sráží jinak dobrý text, který by se dal časem vypilovat do pěkné absurditky. Více číst, přemýšlet a nebát se víc experimentovat.
 ze dne 15.08.2011, 23:13:44  
   diprimalex: Ono to asi vyznělo trochu jinak než jsem chtěla. Co se čtení týče tak si troufám tvrdit, že docela čtu. Alespoň mi to tak přijde.
Netvrdím že je ten text dokonalý, jen říkám že je přesně takový jaký měl být - vyznívá jak má vyznít. Je to jenom večerní zašumění. Ten komentář neměl znít odmítavě, jen asi každého trochu pošťouchne když se ho někdo snaží soudit, přestože ho nezná... (To se asi zase týká těch knížek.)
 ze dne 20.07.2011, 19:27:22  
   Ekyelka: Čtením podvědomě mozek přijímá způsob, jakým jsou slova napsána, jak jsou vedené věty, kde jsou čárky atd. Proto se tak často radí číst - nehledě na to, že čtení rozšiřuje i slovní zásobu. Není to můj výmysl.
Psaní sice skutečně není o odezírání z textů, ovšem funguje trochu jinak než prohlížení výstav. Nehledě na to, že i začínající malíři často čerpají poučení z pláten svých slavnějších kolegů (tahy štětce, razance, práce se světlem, barvami atd.) Zdá se to zbytečné, ovšem, opět: není to z mé hlavy, i já se takhle učila.
A pokud pro tebe byl popis lidí na zastávce stěžejní, proč jsi tedy více nerozvedla ten? Zůstalo to na půl cesty, ani rak, ani ryba, a místo nim ses věnovala setkání s dvojicí v tramvaji.
Ovšem podle tvé reakce soudím, že je zbytečné cokoliv dalšího podotýkat.
 ze dne 19.07.2011, 23:26:26  
   diprimalex: Text se mi sice vrátil, ale nedošlo mi žádné odůvodnění, takže jsem na to znovu nekoukala...
No... ono, říkat mi ať více čtu je super ale můžu tě ujistit, že k ničemu. Jelikož psaní není o tom kolik jsi to ho přečetl/a. Stejně jako že malování není o tom kolik jsi shlédl/a výstav. Ba dokonce, by\ch si troufla tvrdit, že v jistých případech to může být i na škodu. Už tak je člověk silně ovlivňován.
Co se experimentování týče, já nevím, mluvíš o něm ale pokud bych se řídila všemi tvými radami, zbyl by suchý groteskní textík jako tisíce dalších.
Třeba právě ten popis lidí na zastávce, byl záchytným bodem textu. Neříkám, že postavy mají nějaký hlubší podtext, ale nechápu proč bych je měla obírat o jejich i tak nízkou hodnotu.
Vdané situaci jsou stěžejními člověk s nimi tráví svým způsobem čas, stejně jako pak se staříky.
A to je ono. Je ustálené, že o věcech co nemají v příběhu další roli se nemluví jen se suše zmíní. Ptám se proč?
Když si to teď čtu, chyby nevidím.
Jen to sedání je opravdu velmi vlasytahající.
Jinak děkuji každopádně za kometář.
obr
© 2005-2016 by Matěj Novotný & Filip Kotora | Všechna práva vyhrazena
 
 
Va?e literatura MFantasy Literární.cz - Server s českou literaturou Art & Design - Roman K?bus
 
Partneři: Gastrokritik, Antikvariát Kačur
 
St?hnout SASPI.cz toolbar! RSS zdroj
obr obr obr
obr
Maura.A
(20.3.2019, 22:36)
Danny Rain
(13.3.2019, 14:09)
Moni mini
(10.3.2019, 15:31)
Jan Zindulka
(9.3.2019, 17:09)
obr
obr obr obr
obr
Barvy života
Domíí
Plyšová panda a...
Samareth
Jahody a krém I...
Velocci
obr
obr obr obr
obr

Malíř a básník
Jndřich
obr
obr obr obr
obr
Liter?rn? almanach SASPI
Aktuální číslo LA...
obr
obr obr obr