obr obr obr
obr
uživatel 
heslo 
» Registrace autora
» Zapomněli jste heslo?
obr
obr obr obr
obr
» Novinky
» Právě vyšlo
» TOP 20 díla
» Články
» Literární almanach
obr
obr obr obr
obr
» Próza
» Poezie
» Výstřely do tmy
» Příručka publikování
» TOP 20 autoři
» Vyhledávání
obr
obr obr obr
obr
» Workshopy 
» Fórum 
» SASPI Chat! (1)
» FAQ
obr
obr obr obr
obr
» Knihovna autorů SASPI
» Redaktoři on-line
» Technická podpora
» SASPI team
» Odkazy
» Spolupráce
» Knihkupectví
"Kdo nemá peněz, je chudý; kdo nemá přátel, je chudší; ale kdo nemá srdce, je nejchudší na světě."
Fjodor Michajlovič Dostojevskij
obr
obr počet přístupů: 2915292 obr

Adresa SAS E-mail © SAS Obecně platná pravidla Nápověda obr

:: Na SASPI.cz je právě 39397 příspěvků, 5729 autorů a 389840 komentářů :: on-line: 2 ::
obr

:: Funkce umění ve věku počítačů a internetu ::

 autor pilot Dodo publikováno: 31.01.2012, 22:25  
Slibuji, že již poslední školní práce. Tento text se nakonec uplatnil v kompozici z češtiny a vzhledem k tomu, že již vím, jak se líbil profesorce, zajímalo by mne, jak se bude líbit vám ;-)
 

Přiznám se, nikdy mne nenapadlo přemýšlet nad uměním ve věku počítačů a internetu. Proč proboha? Čím se vylučuje jedno s druhým? Přijde mi to stejně absurdní jako otázka, zda není umění zbytečné či zdali jej nějak neovlivňuje vlastnictví motyky. Samozřejmě, když ji zatnu umělcovi do hlavy, jistý vliv zde bude, neboť pokud můj útok přežije, zřejme stvoří sérii obrazů nebo pár sonát, kde dané téma vyjádří, pokud atak nepřežije, umění bude naopak ovlivněno tím, že nového díla již nespáchá.
Podobné zbytečné a prazvláštní otázky se však vynořují (aspoň se mi zdá) čím dál častěji. Anebo jsou jen více slyšet a lépe se šíří. Kde se ovšem berou? Kde je jejich zřídlo? Netuším, rozlezly se všude, v novinách, televizi, i učebnicích. Proč?
Možná proto, že lidé slepě věří autoritám; když se nad tím ten moderátor tak chmurně mračil, určitě se jedná o závažnou otázku. Ovšem už se nad ní nezamyslí, neuvědomí si, že počítače a umění nemají mezi sebou žádnou souvislost, která by měla činit jednoho z nich neužitečným, a ani mít nemohou, už z podstaty věci se jedná o naprosto věcně rozdílné záležitosti, ten vztah vylučovací mezi nimi prostě vzniknout nemůže. Existuje zde totiž vazba úplně jiná - vzájemná využitelnost. Počítače slouží jako nová platforma, na které se umění může vyjádřit. Například digitální výtvarné umění je již obecně přijímané. A díky internetu si člověk může prohlédnout takřka nekonečné množství děl, ať již výtvarného či hudebního umění, z tepla svého domova a zcela zadarmo.
A naopak, umění slouží v počítačích a na internetu. Webová grafika, vzhled programů, co je to jiného než de facto užité umění?
Na druhé straně, možná lidé právě naopak autoritám absolutně nevěří. Vždyť pravými odborníky jsou vědci, filosofové, myslitelé - a na ty si lidé od starověku dosud nepřivykli. Hlasatel z lidu jim přijde mnohem sympatičtější, bližší a srozumitelnější, vždyť ti "přeštudovaní šašci" už dávno ztratili zdravý rozum, spojení s realitou! Proto bezváhání, bez přemýšlení přijmou za své jakoukoli rádoby chytrou bezobsažnou myšlenku vypuštěnou z úst či pera nějakého toho "muže z lidu", zatímco skutečná moudrost a zamyšlení hodný problém tiše pláčou v koutku a třesou se zimou.
Na závěr doufám, že se lidé budou více zamýšlet nad tím, co jim svět předloží, a nebudou si zbytečně tvořit vrásky nad zbytečnými otázkami a pak si kvůli tomu zbytečně kupovat pleťové krémy. Za ušetřené peníze budou moci koupit chytrým myšlenkám alespoň šálu.


 celkové hodnocení autora: 94.4 %

výborné chvalitebné dobré dostatečné nedostatečné Ohodnoťte příspěvek!

přidat autora k oblíbeným 
 hodnotilo celkem autorů: 0 komentovat příspěvek 
 autorské hodnocení: 0.0 uložit příspěvek 
 známka poroty: 2.0 tisk příspěvku 
 počet komentářů: 3 zaslat vzkaz autorovi 
 počet shlédnutí od publikace: 11 výpis autorského hodnocení 
 
:: Komentáře k příspěvku ::
 Šíma 31.01.2012, 22:25:17 Odpovědět 
   Zdravím.

Ono se to hezky čte, což o to. Dokonce je text napsaný s humorem a nadhledem. Nepřináší nejen otázky, ale i nějaké ty odpovědi na danou tématiku (ačkoliv mám pocit, že se zadaných témat drží jen okrajově - což není vzhledem k délce textu na škodu).

Teď to vypadá, že nevím o čem píšu. Snad jo. V textu jsou vyjmenovány tři druhy problémů: a) umění a jeho užití v dnešním světě, b) počítače a internet, c) hlasatelé ve sdělovacích prostředcích vs. hlasatelé z lidu. Pokud jsem tedy vše dobře pochopil. Jednotlivé myšlenky náležící k daným tématům se navzájem střídají (jak text při pročítání plyne). Můžeme jen souhlasit, nebo nesouhlasit s předkládanými fakty.

Osobně si myslím (což není zřejmě vůbec podstatné), že nám počítače spolu s internetem předkládají nejen díla obrazová (doslova fotokopie obrazů), ale i hudební (v podobě hudebních souborů), díla filmová (není co dodat) a také starou klasiku - knihy (myšleny knihy v elektronické podobě). Doba pokročila, spolu s technikou je pohled na kulturu malinko odlišný (lidé zlenivěli a namísto aby šli do kina, divadla či na výstavu, sedí doma na zadku). Ale to jen na okraj.

Pokud máš jako autorka strach, že my lidé jako autoři děl různých žánrů a forem zlenivíme, myslím, že jej mít nemusíš. Vždy tu budou jedinci puzeni vlastním pocitem oblažit svět svými výtvory (ať už jde o knihy, malby, hudební skladby, nebo filmové snímky). A to je dobře, že se lidé pořád za něčím ženou vpřed a nespokojí se jen s tím, co již mají... Umění je přeci i o vyjádření pohledu na svět a je jedno, zda slovem, črtou, nebo srdceryvnou či dojemnou skladbou.

Otázka na závěr, jak charakterizovat tuto práci? Jako pokus zamyslet se nad postavením umění (ve smyslu užitého umění) v dnešním přetechnizovaném světě, kdy se vše, co člověk stvoří (a vydá světu) se zdá být tak blízké a zároveň tak vzdálené. Teď mne napadlo, zda jednou nebudou počítače kreslit, psát, básnit a skládat hudbu za nás. Pak bychom nejspíš zakrněli... Uff!

Měl bych také zhodnotit vlastní text, že ano? Něco jsem už napsal na začátku svého komentáře. Pozor také na chybějící čárky v souvětích a... Snad je to vše. Pokud jsem něco přešel, určitě mne opraví další čtenáři. Jak se říká, v nejlepším skončit a můj komentář není přeci žádnou slohovou (či jinou prací)... Brou noc a hodně zdaru!
 ze dne 02.02.2012, 8:41:00  
   pilot Dodo: děkuju za zhodnocení :-) ono v mém textu se nejedná ani tak o samotný problém umění vs. počítače, ale o (podle mě hloupou) otázku. Zbytečnou. Trochu mne děsí, jak se lidé chytají každé hlouposti, kterou vypustí z úst nějaký ten "hlasatel z lidu" či moderátor, ale skutečně hodnotné myšlenky vědců a myslitelů jim jsou ukradené a velmi často se jim i posmívají.
O zlenivění autorů se nebojím, obávám se, že jde o velmi houževnaté lidské plemeno :-D
k těm čárkám: kde mi chybí? Našla jsem zatím pouze sporný případ "ovšem" na začátku věty, kdy se může i nemusí oddělit čárkou, ale další jsem nějak nenašla...
 ze dne 31.01.2012, 22:33:07  
   Šíma: P.S. Teď mne napadlo, ve smyslu užitého umění, aby nedošlo k mylné interpretaci a protože se mi už nechce nic psát, cituji Wiki:

"Aplikované či užité umění je termín používaný pro umělecké prvky obsažené ve věcech každodenní potřeby, průmyslových a strojních výrobcích, které je tak člověku činí příjemnější při jejich použití a rozvíjejí jeho fantazii. Výtvory užitého umění lidé užívají v každodenním životě, patří k nim např. ozdobná lavička v parku, malovaný talíř, lampa či design časopisu. Od 19. století jsou zakládány muzea a školy, které se tematikou aplikovaného umění zabývají."

Takže není umění jako umění! ;-)
obr
© 2005-2016 by Matěj Novotný & Filip Kotora | Všechna práva vyhrazena
 
 
Va?e literatura MFantasy Literární.cz - Server s českou literaturou Art & Design - Roman K?bus
 
Partneři: Gastrokritik, Antikvariát Kačur
 
St?hnout SASPI.cz toolbar! RSS zdroj
obr obr obr
obr
tester2
(18.9.2019, 20:40)
tester
(18.9.2019, 20:37)
Luboš Kemrň
(8.9.2019, 16:38)
Asinějakávadná
(5.9.2019, 22:42)
obr
obr obr obr
obr
Posel smrti V: ...
Lukaskon
Dva života - Ka...
Trenz
VI
Marek Dunovský
obr
obr obr obr
obr

Chuť šípových žabek
Mab
obr
obr obr obr
obr
Liter?rn? almanach SASPI
Aktuální číslo LA...
obr
obr obr obr