obr obr obr
obr
uživatel 
heslo 
» Registrace autora
» Zapomněli jste heslo?
obr
obr obr obr
obr
» Novinky
» Právě vyšlo
» TOP 20 díla
» Články
» Literární almanach
obr
obr obr obr
obr
» Próza
» Poezie
» Výstřely do tmy
» Příručka publikování
» TOP 20 autoři
» Vyhledávání
obr
obr obr obr
obr
» Workshopy 
» Fórum 
» SASPI Chat! (1)
» FAQ
obr
obr obr obr
obr
» Knihovna autorů SASPI
» Redaktoři on-line
» Technická podpora
» SASPI team
» Odkazy
» Spolupráce
» Knihkupectví
"Kdo žije z naděje, zemře hlady."
Walter Benjamin
obr
obr počet přístupů: 2915777 obr

Adresa SAS E-mail © SAS Obecně platná pravidla Nápověda obr

:: Na SASPI.cz je právě 39711 příspěvků, 5825 autorů a 392904 komentářů :: on-line: 2 ::
obr

:: Dramatik ::

 autor Filip Hurdálek publikováno: 06.06.2013, 12:40  
 

Je to jako sledovat něco, co tolik chcete, ale sklo výlohy vám brání v tom se dotknout. Zbývá vám, se jen dívat a snít, představovat si, že tu věc vlastníte, držíte v ruce a nikdo vám ji bez vašeho vědomí nevezme. Přesně tak se cítil Petr v divadle. Každý čtvrtek vysedával v přední řade hlediště a pozoroval herce na jevišti, a tolik jim záviděl to, jak dokáží ztvárnit nespočet postav z her slavných dramatiků. Pokaždé ho naplňoval nepopsatelný pocit štěstí a blaha. Jednou ztěžka oddechoval, když se na scéně odehrávala dramatická či napínavá scéna, jindy ho zase až bolelo břicho z toho, jak se smál komickým výstupům obtloustlého herce. Z divadla však odcházel zklamán. Tolik toužil po tom, aby alespoň jednou mohl stát s nimi a přenášet tištený text v hlasový projev plný emocí a pohybů, které usadí diváky do sedadel a nedovolí jim se zvednout dříve, než dění skončí a následuje bouřlivý potlesk plného sálu.

Doma seděl nad popsanými papíry, do kterých vepsal svoje nápady dějů a postav. Zaklonil se na židli a se zavřenýma očima si představoval kostýmy a kulisy jeho her. Promýšlel každičký detail, zvuk, výšku a pohyb herce a hledal chybičky, kterých se v textu dopustil. Nervózně přejížděl perem po zmačkaných listech a škrtal, přepisoval a dokončoval akt po aktu ve snaze dohnat dílo k dokonalosti. Odsunul se od stolu a naštvaně došel na balkon. Z krabičky vytáhnul cigaretu se zapalovačem a zasněně hleděl na daleké kopce, louky a světla měst, v nichž nacházel pouze prázdnotu a spoustu představ kazící jeho už tak pošramocenou náladu. Dlouze potahoval z pečlivě baleného papírku s tabákem a dál přemýšlel, jak doladit postavu žebráka v rozepsané hře na jeho stole. Postava mladíka, zlomeného zkušenostmi ze života a neopětovanou láskou k ženě, jejíž postoj k němu by dokázal vzbudit nenávist k ní v každém, kdo by představení shlédl. Nacházel v něm sám sebe, ostatně jako v postavě každého hrdiny. Jediným problémem bylo to, že ať se snažil sebe víc, nic z toho co napsal, se na jeviště divadla nedostalo. Proto si texty přeříkával po večerech sám u sebe doma. Odhodil nedopalek do trávy pod balkonem a zašel zpátky dovnitř. Ticho v místnosti mu ze špatné nálady moc nepomáhalo, spíše ho nutilo o sobě ještě víc pochybovat. Usedl znovu nad papíry a ťukal do nich hrotem propisky, snažil se najít správná slova, která by vystihla situaci, v které se jeho žebrák nacházel. Právě se dostával pryč z města, kde se mu nedařilo tak jako Petrovi na jeho škole. Začal si uvědomovat, jak mu vadí, že se natolik s žebrákem ztotožňuje. Cokoliv se odehrálo v Petrově životě, skončilo nakonec i na papíře. Litoval ho a zároveň i sám sebe. Pokračoval však dál, tohle musí dokončit. "Jak tohle dopadne?!" Vepsal do děje žebrákovo promlouvání ke svému svědomí. Jako blesk z čistého nebe Petrovi vskočila do mysli vzpomínka na časy, kdy se mu ještě vedlo dobře a nic ho netížilo. "A dost. Chce to změnu." Řekl si sám pro sebe a neuvěřitelnou rychlostí dál pokračoval v ději, který se kompletně otočil a žebrákův život nabral opačný spád.


 celkové hodnocení autora: 100.0 %

výborné chvalitebné dobré dostatečné nedostatečné Ohodnoťte příspěvek!

přidat autora k oblíbeným 
 hodnotilo celkem autorů: 1 komentovat příspěvek 
 autorské hodnocení: 1.0 uložit příspěvek 
 známka poroty: 1.5 tisk příspěvku 
 počet komentářů: 1 zaslat vzkaz autorovi 
 počet shlédnutí od publikace: 10 výpis autorského hodnocení 
 
:: Komentáře k příspěvku ::
 čuk 06.06.2013, 9:36:58 Odpovědět 
   Obraz diváka Petra, s netypicky citlivou duší, považuji za pravdivý. Po divadle dochází k zjevnému nebo i skrytému a oddálenému zklamání: u diváků u herců. Obraz dramatika v první části je také autentický a výstižný I zprvu vytvořená postava žebráka jako metaforizované a převlečené sebevyjádření, i při pozdějším vciťování se do postavy doma. Pasáž o návratu k Petrovi (ten dramatik nemusel být Petr) je už diskutabilní, Ale nakonec je i to dobré: odloučení spisovatele od postavy jako odrazu svého nitra, k tomu dochází, a vykývne se do hledání útěchy v idealizaci skutečnosti ( jak říkám nevkusně: princip Boženy Němcové). Dost mě však mate způsob vyjádření a nejasnost: Byl-li divák Petr i dramatikem, proč pak o sobě mluví jako o Petrovi a nevypráví o sobě bez uvedení jména? Možná, že je to maskování. O Petrovi mohlo být trochu víc vyjasněno.
obr
© 2005-2016 by Matěj Novotný & Filip Kotora | Všechna práva vyhrazena
 
 
Va?e literatura MFantasy Literární.cz - Server s českou literaturou Art & Design - Roman K?bus
 
Partneři: Gastrokritik, Antikvariát Kačur
 
St?hnout SASPI.cz toolbar! RSS zdroj
obr obr obr
obr
Mr Solaiman
(15.1.2021, 11:53)
VNVNVNM
(8.1.2021, 09:15)
albert lisy
(8.1.2021, 06:41)
andrerushell
(7.1.2021, 12:46)
obr
obr obr obr
obr
Komunikace mezi...
Zadrhel
Podskalské příb...
Ronkar
Srdce DrakaS 2č...
Jana Seemannová
obr
obr obr obr
obr

[nevybr?no]
obr
obr obr obr
obr
Liter?rn? almanach SASPI
Aktuální číslo LA...
obr
obr obr obr