obr obr obr
obr
uživatel 
heslo 
» Registrace autora
» Zapomněli jste heslo?
obr
obr obr obr
obr
» Novinky
» Právě vyšlo
» TOP 20 díla
» Články
» Literární almanach
obr
obr obr obr
obr
» Próza
» Poezie
» Výstřely do tmy
» Příručka publikování
» TOP 20 autoři
» Vyhledávání
obr
obr obr obr
obr
» Workshopy 
» Fórum 
» SASPI Chat! (1)
» FAQ
obr
obr obr obr
obr
» Knihovna autorů SASPI
» Redaktoři on-line
» Technická podpora
» SASPI team
» Odkazy
» Spolupráce
» Knihkupectví
"Naděje je paměť, která touží."
Honoré de Balzac
obr
obr počet přístupů: 2915345 obr

Adresa SAS E-mail © SAS Obecně platná pravidla Nápověda obr

:: Na SASPI.cz je právě 39470 příspěvků, 5737 autorů a 390226 komentářů :: on-line: 2 ::
obr

:: Vynález, který by otřásl světem ::

 redaktor čuk publikováno: 10.12.2006, 23:36  
Nové řešení vagonů pro osobní železniční dopravu v duchu Járy da Cimrmana
 

Vynález, který by otřásl světem.
(souběžně posláno na ministerstvo dopravy)
Toho roku měl ředitel železnic jisté země velké chmury na čele. Problémy se kupily. Zvětšoval se počet stížností na drncání vlakových souprav na výhybkách a kolejnicových spojích neb národ byl znechucen. Průměrná výška obyvatelstva pojídajícího zvířectvo krmené hormony nezadržitelně vzrůstala. V důsledku toho stoupal počet úrazů hlavy v příliš nízkých dveřích vagónů. Nárazy temen na zavazadlové poličky v kupé způsobovaly pád kufrů, a hle, další pohmožděniny, neřkuli zlomeniny.
I vypsal ředitel drah výběrové řízení na odstranění těchto závadových jevů.
Jan Hadrbolec byl železničářem tělem i duší. Celý život hledal odpověď na otázku, proč vlaky na obzoru nevykolejí, když se tam kolejnice sbíhají do jednoho místa.Naopak ho uspokojovalo, že vlak jede po kolejích plynule, kdežto chodec musí mezi nimi skákat z pražce na pražec.Což ovšem rezolutně odsuzoval. Doma v obýváku měl železniční kolejiště a dlouhé hodiny pozoroval jízdu mašinek po oválu mezi příborníkem a knihovnou.Hodně přemýšlel o kulatosti kol a nudnosti kružnicové trajektorie, kdy každý jednotlivý bod kola se dotýká kolejnice po projití téhož stereotypního délkového oblouku.
Hadrbolec přemýšlel a vymyslel revoluční řešení problému drážního ředitele, které navzdory tomu, že nepřiložil žádnou obálku či kapříka, výběrové řízení vyhrálo.
Co tak závratného Jan Hadrbolec navrhl? Zcela jednoduchý princip: nahradit kruhová kola vagonů elipsovitými! Poněkud finančně náročné, vyrobit taková kola a vyměnit je na všech vozech, ale získá se tím větší prestiž této zemi než např. podstatně dražšími Pendolíny.
Důvod nadšení všech, kteří pochopili, ač nepodplaceni? Jízda ve vagónech s elipsovitými koly získá nezaměnitelné kouzlo. Tak mnohotvárné možnosti, ovlivnitelné parametry elipsy kola a způsobem sladění resp. rozladění jednotlivých kol u téhož vagónu.Vozy s jemným kolébáním se stanou velmi oblíbenými u rodičů s malými dětmi: nebude třeba kolébek a hajíhají v náručí matek. Vozy s erotickým pohybem umožní vlakové milování bez jakékoliv tělesné námahy milenců. Budou vyvinuty vozy masážní. Vozy sportovní poskytnou během jízdy cestujícím cvičebně zdravotní pohyb, např. jako míčku při squashi ( ochranné helmy zapůjčovány zdarma!). Tak zvané vagóny homogenizační ocení ti, kterým se potrava do zažívacího traktu ukládá nerovnoměrně (prý se doporučují i při větrech a zácpě, zde je nutno v soupravě zdvojnásobit počet WC). Další výhody: Znemožní se popíjení alkoholických nápojů za jízdy! Kuřáci si připálí spíš vlasy než cigaretu!! Také čtení denního tisku bude ztíženo!!!
Jak obrovský příliv cizinců lačnících shlédnout tento Hadrbolcův vynález! Zprvu se posmívali, když pozorovali klátící se a jako pudlík se klepající davy cestujících, kteří se mátožili z nádražních budov. Po první jízdě byl posměch vystřídán přívalem emocí.
A konečný efekt vzhledem k zadaným parametrům? Na otřesy vlakových souprav na výhybkách a kolejových spojích si již nikdo nestěžoval. Počet cestujících využívajících služeb drah vzrostl o 30%.( Anebo poklesl o 90% jak tvrdila záškodná opozice?) Jeden negativní důsledek tu přece byl: pouťové horské dráhy a panoptika hrůzy zkrachovaly.
Ale co nejdůležitějšího: průměrná výška postav cestujícího obyvatelstva poklesla o 9,2 cm v důsledku setřásání!!!!


 celkové hodnocení autora: 98.8 %

výborné chvalitebné dobré dostatečné nedostatečné Ohodnoťte příspěvek!

přidat autora k oblíbeným 
 hodnotilo celkem autorů: 6 komentovat příspěvek 
 autorské hodnocení: 1.0 uložit příspěvek 
 známka poroty: 1.0 tisk příspěvku 
 počet komentářů: 8 zaslat vzkaz autorovi 
 počet shlédnutí od publikace: 25 výpis autorského hodnocení 
 
:: Komentáře k příspěvku ::
 čuk 10.04.2010, 12:35:57 Odpovědět 
   Děkuji všem dodatečně, zvláště Aini, za komenty. Jsem rád, že povídka pobavila
 Aini 10.04.2010, 11:50:59 Odpovědět 
   No tak to jsem si našlápla před obědem, se kvůli smíchu asi nenajím. Možná by to mohl vyřešit některý z dalších nabídkových vagónů tohoto prototypu.

No jedna jasná, bez ohledu na čas vzniku dílka a dík k tomu
 Vlaďka 11.12.2006, 10:04:53 Odpovědět 
   :o))) Pěkně ujeté. Taky bych ráda věděla, proč vlaky na obzoru nevykolejí. Nepochopitelné:o))
 Jeňýk 11.12.2006, 8:13:58 Odpovědět 
   Ach, kdy já jsem naposledy jel vlakem... Ale přidám se k ostatním - 1
 amazonit 11.12.2006, 5:02:35 Odpovědět 
   jelikož dojíždím vlakem a trávím v něm spousty času, tak mě ta kolečka dost děsí..., co kdyby se toho fakt chytli?:o)) na železnicích jsou všeho schopní:o))víš, nerada bych měřila pod 155cm:o))
 Anquetil 11.12.2006, 1:17:59 Odpovědět 
   :O)))
 duddits 10.12.2006, 23:41:28 Odpovědět 
   Čistě za sebe – když v závěru poukazuješ na ‚výhody‘ nových koleček… Ke každému se ti podařilo vymyslet vtipné odůvodnění. Jen u toho vzrůstu o 30% mi přišlo oproti ostatním trochu nedotažené – to o záškodné opozici. Třeba by se dalo vymyslet něco úplnějšího (přiznávám, že mě osobně nic moc nenapadá – snad jen, že se pak každý bál jet vlakem sám:)). No, je to jen můj pocit a rozhodně si ho nemusíš připouštět na mysl ;)
Jinak je to vážně dobré, hezky jsem se pobavil.
 duddits 10.12.2006, 23:36:34 Odpovědět 
   …a přitom je to tak jednoduché! :-)
Jo, má to nápad, vtip, spád… I odvyprávěné je to dobře. Da Cimrman by měl nepochybně radost ;-)
obr
© 2005-2016 by Matěj Novotný & Filip Kotora | Všechna práva vyhrazena
 
 
Va?e literatura MFantasy Literární.cz - Server s českou literaturou Art & Design - Roman K?bus
 
Partneři: Gastrokritik, Antikvariát Kačur
 
St?hnout SASPI.cz toolbar! RSS zdroj
obr obr obr
obr
strážce
(30.10.2019, 10:32)
aldebaran
(22.10.2019, 14:59)
Měneznáš
(8.10.2019, 16:27)
Sakkas
(8.10.2019, 08:19)
obr
obr obr obr
obr
Zimní noc
Jan Václav Znojemský
Jelen
davedav
Mezi Hraničáři
Ellien
obr
obr obr obr
obr

Dva blbci
Dickobraz
obr
obr obr obr
obr
Liter?rn? almanach SASPI
Aktuální číslo LA...
obr
obr obr obr