obr obr obr
obr
uživatel 
heslo 
» Registrace autora
» Zapomněli jste heslo?
obr
obr obr obr
obr
» Novinky
» Právě vyšlo
» TOP 20 díla
» Články
» Literární almanach
obr
obr obr obr
obr
» Próza
» Poezie
» Výstřely do tmy
» Příručka publikování
» TOP 20 autoři
» Vyhledávání
obr
obr obr obr
obr
» Workshopy 
» Fórum 
» SASPI Chat! (1)
» FAQ
obr
obr obr obr
obr
» Knihovna autorů SASPI
» Redaktoři on-line
» Technická podpora
» SASPI team
» Odkazy
» Spolupráce
» Knihkupectví
"I velká láska je jen malou náhradou za první lásku."
Joseph Addison
obr
obr počet přístupů: 2915454 obr

Adresa SAS E-mail © SAS Obecně platná pravidla Nápověda obr

:: Na SASPI.cz je právě 39673 příspěvků, 5755 autorů a 391166 komentářů :: on-line: 1 ::
obr

:: KRVAVÉ NAROZENINY ::

Příspěvek je součásti workshopu: Recept na štěstí! vs. Recept na smůlu!
 autor Anquetil publikováno: 02.02.2007, 21:12  
V zadní části každého dopravního letadla je povinně umístěné monitorovací zařízení, kterému se říká černá skříňka a podle mezinárodních úmluv ji musí mít ve svých letadlech všechny letecké společnosti světa. Kromě výšky letadla nad terénem a tlaku v kabině, znamenává černá skříňka též údaje z tisíců čidel, sond a senzorů, umístěných v trupu, nádržích a motorech letadla i veškeré hovory posádky. V každém velkém dopravním letadle jsou černé skříňky hned dvě. Jsou plné nejmodernější elektroniky a jsou konstruovány tak, aby zachovaly svůj neporušený obsah i ve značně extrémních podmínkách. Protože jsou precizně opancéřované, vydrží při nárazu obrovské přetížení až 100 g. Při své žáruvzdornosti jsou schopny celou půlhodinu odolávat teplotě až 1.100 stupňů Celsia. Vyrobeny jsou z nekorodujících materiálů, samovolně plavou a nevadí jim ani slaná mořská voda. V případě havárie začnou černé skříňky automaticky vysílat radiový signál, podle kterého se dají snáze najít. Navíc mají signální oranžovou barvu, aby na většině pozadí i mezi troskami, byly dobře rozpoznatelné. Přes křiklavě oranžovou barvu se však skříňkám říká „černé“. To určitě i proto, že jsou často jediným svědkem, který může objasnit leteckou katastrofu, jako v případě, o kterém vám teď budu vyprávět.



Když ve středu, 23. března 1994, v necelou hodinu po půlnoci, přesněji v 00:58 hodin, havaroval na daleké Sibiři Airbus A310 letecké společnosti Aeroflot, nic nenasvědčovalo tomu, že se zde odehrála jedna z nejabsurdnějších a nejzbytečnějších leteckých katastrof všech dob. Teprve prozkoumání černých skříněk letadla dalo odpověď na otázku, co bylo příčinou tragédie. Když patnáctiletý kapitánův syn usedal šest minut před katastrofou za řídící páku letadla, nikdo ze 75 lidí na palubě netušil, že jejich osud se právě naplnil...



Po analýze záznamů z černé skříňky vyšetřovatelé zjistili, že letadlo, které předtím letělo normálně, se náhle naklonilo vpravo, rychle vystoupalo a pak šlo do strmého sestupu. Dovede si někdo z vás představit obrovské dopravní letadlo, letící střemhlav a ještě ve vývrtce? Ano! - tak letěl Airbus A310 ve finální části letu těsně před svým drtivým střetem se zemí! Ještě víc šokující bylo, že příčina se zdála byla úmyslná. Ale když ze záznamů černé skříňky separovali interní hovory, které se odehrály v pilotní kabině, zjistili, že v kritické době mělo letadlo pod kontrolou dítě - pilotův 15-letý syn! Nevědomky aktivoval na autopilotu činnosti, které v té době byly většině ruských pilotů naprosto neznámé. Když aplikoval na knipl značný tlak, přesahující dobu 30 vteřin, došlo k částečnému odpojení některých funkcí autopilota. A v tu chvíli byly životy všech 75 lidí na palubě Airbusu beznadějně ztraceny…



Veškeré údaje jsou autentické, včetně doslovného přepisu hovorů v pilotní kabině…
 

Bylo pozdní úterní odpoledne a Moskva se pomalu nořila do jarní tmy. Po silnici, směřující k letišti Šeremetěvo, uháněla plná Volha moskevské taxislužby. Vedle řidiče seděl elegantní muž v parádním leteckém stejnokroji a hrál si s videokamerou. Vzadu živě štěbetali dva sourozenci, třináctiletá Jana a její starší bráška Eldar. A nebylo divu, před sebou měli opravdový výlet za hranice snů – let do Hong Kongu, který byl pro Eldara tím nejskvělejším tatínkovým dárkem k patnáctým narozeninám. Jejich strejda, kapitán Aeroflotu Makarov, měl pár dní volna a uvolil se dělat dětem společníka na jejich první cestě do zahraničí. A nebyl to jen tak ledajaký výlet, obří Airbus A310 bude pilotovat dokonce přímo jejich táta, kapitán Kudrinskij!

Jejich otec v té době už seděl v breefing-roomu pod věží na pravidelné předletové instruktáži. Spolu s ním studovali meteorologickou mapu a přebírali nezbytné technické údaje i oba zbývající členové posádky – velící pilot Danilov a druhý pilot Piskarev. Před sebou měli let 593 na trati Moskva – Hong-Kong bez mezipřistání. Žádné zvláštní sousto pro letadlo, které už bylo připraveno na stojánce.

Dopravní letadlo Airbus A310-304 s imatrikulačním označením F-OGQS, bylo vyrobeno firmou Airbus Industries v roce 1991. Jeho vlastníkem byla European Bank, která ho v prosinci 1992 pronajala sovětské letecké společnosti Aeroflot. Od té doby nalétal tento stroj při 846 letech celkem 5.375 letových hodin. Letadlo, pojmenované „Glinka“, neslo název Michaila Glinky, otce ruské hudby…

Přesně podle letového řádu vzlétl Airbus z ranveje číslo 25 a po dvanácti minutách dosáhl letové hladiny 9.100 metrů. Na palubě bylo 63 pasažérů, devět letušek a stewardů a tři piloti. Po další půlhodině opustilo letadlo moskevskou oblast a vystoupalo na letovou hladinu 10.100 metrů. Velící důstojník Danilov předal velení zastupujícímu důstojníkovi Kudrinskemu a opustil pilotní kabinu.

Kudrinskij krátce pohlédl na digitální ukazatel času na palubní desce a neklidně se ohlédl ke vstupním dveřím pilotní kabiny. Kde jsou? Každou chvíli tu už musí být! Měl naprosto dokonalý recept na štěstí a hlavní trumf mu trčel z rukávu – posadí své děti za knipl Airbusu a krátce je nechá pilotovat tohle obří dopravní letadlo. Makarov byl přesný jako hodinky.

V 00:40 hodin, přesně podle jejich tajné domluvy, přivedl kapitán Makarov, jenž v letadle cestoval jako pasažér, do pilotní kabiny na návštěvu děti kapitána Kudrinského - dceru Janu a syna Eldara. Kapitán Jaroslav Kudrinski chtěl svým dětem ukázat, co obnáší práce pilota, a proto vyzval svou dceru Janu, aby zaujala jeho místo:
„ A teď pojď, Jano a sedni si na moje sedadlo. Chceš?”

Jeho dcera otevřela překvapením ústa, ale jsou nabídky, které se neodmítají... Dívka usedla do levého z dvou předních sedadel a chvíli se zvědavě rozhlížela z oken a po změti svítících přístrojů na palubní desce. Pak se jí otec rozhodl demonstrovat, jakým způsobem letadlo zatáčí a vyzval dceru, aby uchopila řídící páku:
„ Tak co Jano, budeš pilotovat ? Drž knipl… Drž ho!”

Jana sice váhavě položila ruce na řídící páku, ale nehýbala s ní. Kudrinskij stál za ní a pomocí autopilota zatočil s letadlem nejdříve lehce doleva, poté doprava a nakonec se vrátil na předchozí kurs. Poté, co Jana po několika minutách místo pilota opustila, do kokpitu okamžitě usedl Kudrinského syn Eldar.

Nastal nejkrásnější okamžik Eldarově životě a chlapec si byl jist, že má toho nejlepšího tátu na světě. Oči otce a syna se krátce setkaly, kapitán Kudrinskij se na Eldara povzbudivě usmál a prsa se mu dmula pýchou. V tuto chvíli to věděl docela jistě - jeho syn bude jednou létat jako on! Mimořádnost chvíle cítí i v kabině přítomný cestující - pilot Makarov a celou situaci vášnivě natáčí videokamerou.
Po vysvětlení základních principů ovládání letadla svému synovi, se Kudrinskij připravoval provést podobný manévr jako u své dcery.
Ovšem jeho syn Eldar byl evidentně mnohem horlivější v získávání zkušeností s pilotováním a zeptal se otce, zda by mohl pohnout s ovládací pákou:
„ Tati, můžu ten knipl trošku pootočit?”.
Kudrinski pohotově souhlasil a udělil synovi další rady:
„ Když chceme doleva, tak přece natoč knipl doleva !“

Eldar skutečně pohnul řídící pákou jemně doleva a stejně tak jeho otec nasměroval autopilota pro pohyb doleva. Poté, co se letadlo odchýlilo od původního kursu asi o 17 stupňů, nastavil Kudrinskij autopilota pro pohyb doprava a stejně tak Eldar pohnul řídící pákou doprava.
Ve chvíli, kdy letadlo dosáhlo náklonu doprava 3 - 5 stupňů, přepíná Kudrinskij autopilota do "navigačního" módu, který zajišťuje, aby letadlo automaticky sledovalo nastavený kurs. Airbus A310 díky tomu zvyšuje svůj náklon doprava ve snaze dosáhnout určeného kursu 105 stupňů. V okamžiku, kdy se letadlo blíží určenému kursu, se autopilot snaží snížit náklon letadla a vyrovnat ho v kursu 105 stupňů. V této době je však kapitán Kudrinskij zaneprázdněn hovorem se svou dcerou a nevěnuje dostatek pozornosti svému synovi. Ten stále drží řídící páku směrem doprava a působí tak opačnou silou než autopilot.

V okamžiku, kdy letadlo dosahuje kursu 105 stupňů, Eldarův tlak na řídící páku však překračuje kritickou hranici a autopilot se sám od sebe automaticky vypíná... Přesněji řečeno se vypíná pouze ta část autopilota, která ovládá směr letadla, a to bez jakéhokoli zvukového znamení, takže žádný z pilotů částečné vypnutí autopilota neregistruje. Ostatní části autopilota, ovládající výšku a výkon motorů, zůstávají v provozu.

Eldar stále drží řídící páku v poloze doprava a letadlo tak pokračuje v náklonu v tomto směru. Protože zvyšování náklonu bylo postupné a vzhledem k nočním podmínkám, bylo bez pohledu na přístroje letadla velice těžké rozpoznat, že se letadlo natáčí.
Po čtyřiceti vteřinách od vypnutí autopilota však již náklon letadla dosahuje 45 stupňů a překvapivě je to sám Eldar, který zjišťuje, že se děje něco zvláštního.
Vytrhává svého otce z rozhovoru s Janou:
„ Tati, proč to zatáčí?“

V tu chvíli Kudrinski s údivem zjišťuje, že letadlo se naklání samo od sebe.
„ Zatáčí to samo?“
„ Ano!“
Protože "pasažér" Makarov byl stále ještě v pilotní kabině, mezi třemi piloty začíná vzrušená diskuse o příčině samovolného náklonu letadla. Po chvíli docházejí k názoru, že není důvod ke znepokojení, neboť letadlo pravděpodobně vstoupilo do jakéhosi druhu "letového okruhu".

2:09 min do nárazu
Náklon letadla se zvýšil již na 50 stupňů. Autopilot ve snaze udržet zadanou výšku, postupně zvyšuje úhel náběhu. Příď Airbusu se zvedá vzhůru a zvyšuje se také přetížení. Právě vyšší přetížení vyvolalo pozornost Makarova a Kudrinského, kteří stáli za sedadly pilotů a konečně tak zjistili, že je letadlo ve zcela nezvyklé poloze.

2:07 min
Ozývají se výkřiky Makarova a Kudrinského:
„ Drž to ! Drž ten knipl - drž ho!“
Pilot Piskarev, sedící na pravém pilotním sedadle, se chopí řídící páky a okamžitě jí táhne doleva. Protože však jeho sedadlo bylo posunuto v pozici co nejdále od palubní desky a také vzhledem k tomu, že Piskarev měřil pouhých 160 cm, na řídící páku sotva dosáhl.
K dovršení všeho Eldar pochopil výkřiky svého otce doslova a místo táhnutí doleva, řídící páku pouze pevně sevřel v neutrální pozici. Tím se situace stála kritickou.

1:50 min
Díky tomu se náklon letadla doprava nesnižuje, ale naopak ještě zvyšuje. Letadlo začíná ztrácet výšku a autopilot proto ještě zvyšuje úhel náběhu. Nos letadla se zvedá a stroj začíná ztrácet vztlak. Pokusy Piskareva kontrolovat letadlo manuálně, vedou k úplnému odpojení autopilota. Celé letadlo se chvěje ve vysokých vibracích a pilotní kabinou řve pronikavý alarm. V tento moment znějí pilotní kabinou hned tři varovné signály najednou - odpojení autopilota, odklon od nastavené letové hladiny a varování o ztrátě vztlaku.
Všichni tři piloti křičí pokyny na malého Eldara, paradoxně jediného člověka v pilotní kabině, který je v tuto chvíli v pozici, vhodné k ovládání letadla...

1:43 min
V tento moment se aktivuje tzv. alpha floor funkce, která chrání letadlo před ztrátou vztlaku a automaticky snižuje úhel náběhu. Totéž činí manuálně i Piskarev tlakem na řídící páku směrem od sebe.
Letadlo začíná prudce klesat a ztrácet výšku.

1:33 min
Piskarev se teď naopak snaží vyrovnat letadlo táhnutím kniplu směrem k sobě. Současně se Kudrinskij snaží dostat do svého sedadla, ovšem Eldarovi se nedaří jej opustit, zejména kvůli vysokému přetížení, které v tu chvíli dosahovalo 4,8g. Piskarev zjišťuje, že motory jsou stále nastaveny na cestovní rychlost a dává pokyn k jejich vypnutí.

1:14 min
Pro vysokou hladině stresu si Piskarev neuvědomuje přesnou polohu letadla, které mezitím reaguje na jeho pokusy o vyrovnání letu prudkým stoupáním, a stále tlačí řídící páku směrem k sobě.

1:07 min
Motory se zastavují, nos letadla se opět zvedá, letadlo začíná ztrácet vztlak a prudce se natáčí doprava. V tento okamžik Piskarev ke své hrůze zjišťuje, že rychlost letadla je pouhých 180 km/h a dává pokyn k plnému výkonu motorů.

1:00 min
Při uvolňování místa otci, Eldar zavadil o páku spoilerů. Stroj se dostává do nekontrolovatelné rotace a ve vývrtce padá střemhlav k zemi. Kapitán Kudrinskij se teprve teď dostává do svého sedadla, pomocí pedálů se snaží zastavit rotaci a dostat letadlo pod kontrolu. Motory řvou naplno do noci a rychlost se začíná zvyšovat.

0:30 min
Kudrinskému se daří zmírnit rotaci, úhel náběhu se snižuje a letadlo nabírá rychlost. Je téměř jisté, že v tento okamžik šlo ještě nárazu předejít. Obě řídící páky jsou však stále v poloze, zajišťující zvednutí nosu letadla, což má za následek opětovnou ztrátu rychlosti letadla pod 200 km/h i ztrátu vztlaku. Nešťastné stlačení opačného pedálu však vede k dalšímu zrychlení rotace. Kudrinskij zběsile bojuje s neovladatelným strojem a s vypětím všech sil letadlo postupně přechází z rotace do široké spirály.

0:13 min
Kudrinskij po dlouhé době zcela zastavuje rotaci, ale rychlost letadla i nadále drtivě roste.

0:05 min
Úhel klesání se snižuje, ale letadlo stále klesá rychlostí 70 metrů za sekundu. Výškoměr ukazuje hodnotu 300 metrů nad povrchem země...

0:00 min
Letadlo padá střemhlav do sibiřské tajgy a strašlivou rychlostí naráží do zasněženého kopce poblíž města Novokuzněck. Tuny kerosinu vybuchují a tříští vrak Airbusu na milión kousků.
Záchranná helikoptéra nachází už jen spálené trosky bez nejmenších známek života.
Zahynulo všech 75 lidí na palubě - 63 cestujících a 12 členů posádky.


 celkové hodnocení autora: 96.8 %

výborné chvalitebné dobré dostatečné nedostatečné Ohodnoťte příspěvek!

přidat autora k oblíbeným 
 hodnotilo celkem autorů: 18 komentovat příspěvek 
 autorské hodnocení: 1.1 uložit příspěvek 
 známka poroty: [ - ] tisk příspěvku 
 počet komentářů: 36 zaslat vzkaz autorovi 
 počet shlédnutí od publikace: 105 výpis autorského hodnocení 
 
:: Komentáře k příspěvku ::
 Dominica 09.06.2008, 19:52:40 Odpovědět 
   Nemám slov...NÁDHERA...!!!....nemohla jsem se od monitoru odtrhnout a přečetla jsem tohle dílko čtyřikrát a ani to nestačí...=)
 ze dne 11.06.2008, 11:42:05  
   Anquetil: Díky, Dominico, je pro mne poctou tvé ocenění těch desítek hodin podrobného studia dokumentů a archivů.
Přeji ti krásný den! :o)
 el'ya 21.11.2007, 11:10:35 Odpovědět 
   Odpověď na příspěvek od uživatele: Kev ze dne 02.02.2007, 21:12:02

   Je moc dobrý, ale mohl by mi to někdo poslat prosím bez http? mě to totiž na youtube nejede. Děkuji.
 Anquetil 05.05.2007, 10:14:50 Odpovědět 
   NEW! - video z rekonstrukce havárie “Plane Crash - Aeroflot Flight 593“, vysílané na TV kanálu NATIONAL GEOGRAPHIC. Doprovodný komentář je v angličtině. Délka záznamu 10:03 min.

http://www.youtube.com/watch?v=MlLE0KEe1IU
 Lakejja 23.02.2007, 7:58:38 Odpovědět 
   Nejsem fyzikální maniak, ale že by se označovaly všechny veličiny malými písmeny? odkdy?
Tak například J (joule), nebo W, nebo V (jašlo by se jich určitě i více :)

Ano jsem sice z Prahy, ale to neznamená, že bydlík u letiště. je něco jiného to vidět a je někco jiného znát technickou stránku. Myslím si, že podceňuješ vzdělanost lidí. Dneska má každý přístup na internet (ano doslova každý, například v knihovnách, kavárnách atd. Z pojmu každý by se dal vyřadit asi jen bezdomovec, popřípadě extremne socialne slabe rodiny)
Navíc mají signální oranžovou barvu, aby na většině pozadí i mezi troskami, byly dobře rozpoznatelné. Přes křiklavě oranžovou barvu se však skříňkám říká „černé“. (zbytečné opakování slov, dalo se to napsat kratší.
Zdá se mi jakoby sám autor ani nevěděl, co přesně napsal ve své práci (podle komentáře)

k tomu střemhlavému letu: Nejde o to, jak to vypadá technicky, ale jak je to napsané. Dle mého skromného názoru, nelze v textu jendou napsat to a o pak tvrdit něco naprosto opačného aniž by mezitím byla další poznámka alespoň naznačující, co se děje. Možná stačilo umáznou slovo nadále, které přímo odkáže na řádky nahoře a vyvrací tak předchozí tvrzení.
 Lakejja 22.02.2007, 17:03:06 Odpovědět 
   tak si taky pridam komentar (ikdyz moc se zakladat na zkusenostech nebude:-) )

že příčina se zdála byla úmyslná.
tato část věty mi přijde kostrbatá, mám dojem že sloveso být, tu má špatný tvar.

Jinak k předmluvě: příliš dlouhá, jak píše kaunaz. Navíc mi to přijde, že se autor pokoušel o to popsat danou součást odborně a příliš se mu to nepovedlo. Stejně dobře by stačilo dát odkaz na podrobný odborný popis černé skříňky. Pro línější by pak stačilo jen popsat její hlavní účel. (navíc mám dojem, že drtivá většina lidí stejně ví, k čemu černá skříňka slouží) - trochu to odrazuje od dalšího čtení, protože předmluva trochu naznauje: pozor nasleduje hromada nudných popisů!!
další výtka...popsat černou skříňku a několikrát zopakovat že má křiklavou barvu je sice hezké, ale když už má autor potřebu, aby byl čtenář v obraze, spíš bych brala vysvetlivky zkratek u těch letadel, které mi přijdou mnohem mysterioznější, než pojem "černá skříňka"

možná jen moje nepozornost ve čtení, ale: Autor píše že rychlost klesla zase na 200km/h
pak pise: Kudrinskij po dlouhé době zcela zastavuje rotaci, ale rychlost letadla i nadále drtivě roste.

tak a abych tu jen neplkala, protoze to jsou prece jen malickosti:
Líbí se mi zpracování. Osobně nejsem moc na obsáhlé vzletné okecávačky kolem a tohle je jedna z mála věcí lehce delšího ražení u kterého jsem se nenudila. Trochu mi to připomnělo mého oblíbence W.Smitha a jeho romány, kdy jsem, jako u jedné z mála knih, hltavě otáčela stránky, neb každá věta byla doslova senzační:-)
ty výše uvedené nedostatky, neberu jako příliš závažné, protože šílená označení a čísla si v pohodě, vyhledám na googlu :-), je to jen mé doporučení autorovi od laika, který něco málo o letadlech ví, ale ne dost aby si dokázal představit jak vypadá airbus toho a toho čísla.
Takže výjimečně dávám známku a dávám jedňuchu :o)

p.s. : jen můj dotaz: nepíše se ta tlakova hodnota s velkym "G" ¨? Protože ve fyzikálních jedntkách málokdy najdete, že by dvě veličiny měli stejný zápis pro jednotky a g, už je hmostností jendotka (gram) - jen se ptám.
 ze dne 22.02.2007, 23:40:31  
   Anquetil: Jó, když mladičké dívce z pražských Hájí lítají mašiny nad nízko barákem, to se jí to o letadlech mluví, ale většina lidí má o takové černé skříňce jen velmi mlhavé a příliš obecné povědomí. Možná jsem to tou délkou perexu přehnal, ale chtěl jsem dát lidem vědět, co všechno taková složitá a odolná aparatura černé skříňky obnáší a že vydrží naprosto všechno. Tímto využívám příležitosti a velmi, velmi kulantně se zmiňuji i o skutečnosti, obě černé skříňky z letadel, která 11.září 2001 atakovala věže WTC, se zachovaly, ať to Amíci sebevíc popírají - více v mých zelených komentářích zde: http://www.saspi.cz/dila/2115-alfa-a-omega .

Pokud vím, tak skutečnost, že se jedná o křiklavě oranžovou barvu, zde není uvedena opakovaně, ale pouze jednou. A nejsi sama, koho zaráží nízká okamžitá rychlost letadla v některých chvílích, ale je třeba zohlednit i poloakrobatické prvky drzého moskevského mladíka za kriplem Airbusu a vzpomenout si i na běžnou leteckou akrobacii. V okamžení ukončení strmého stoupání s následným střemhlavým letem, se v jednom bodě jedná dokonce o nulovou rychlost!

Jednotka přetížení, “g” kontra “G“? Milá zlatá, fyzikální veličiny jsou obvykle uváděny malým písmenem. Přetížení 1g si dopřejeme i bez letadla, je to běžná přitažlivost země. S touto položkou, označenou malým g, se běžně setkáš i na leteckých serverech, kde přetížení g, je při manévrování letadla logicky uváděno v kladných i záporných hodnotách, např. zde: http://www.atmonline.cz/analyzy/superman/superman.htm

Velké G je pak třeba klapka na klávesnici počítače, nacházející se mezi písmeny F a H, ale také bod “G” ve sladkém ženském nebi, což jsem si lišácky ponechal úplně nakonec. Mistrná stimulace tohoto rozkošného místečka, mívá krom bujarého orgasmu na svědomí i nekontrolovatelnou ženskou ejakulaci, což však už bohužel není předmětem této debaty… :o)))

Dovol, abych ti poděkoval za tvůj čas, který jsi věnovala mému dokumentu i obsáhlému komentáři, díky i za tvé pozitivní hodnocení. A přeji ti krásný večer! :o)
 Kaunaz Isa 10.02.2007, 11:20:24 Odpovědět 
   Už anotace, kde popisuješ princip černé skříňky příliš doslovně, odrazuje od dalšího čtení, neboť já jako čtenář očekávám něco zajímavějšího než pouhé strohé, suché údaje. Pohledem na samotný text této povídky jsem si chtěl spravit náladu, ale ejhle...nešlo to. Nejprve se text tváří jako vyprávění, jenže pak se rozhodneš navalit na nás opět co nejvíc informací za co nejkratší dobu. Příběh je nezajímavý tím, jak rychle skáčeš z události na událost, čímž ztrácíš šanci navodit tu správnou atmosféru. Člověk pak jenom suše hltá text, který absolutně neprožívá. Schopnost vtáhnout čtenáře do děje je velmi důležitá ve všech prózách, ať už píšeš fantasy nebo realistické povídky.
Konec vyznívá ještě hůř, neboť se snažíš o pouhý letecký nástin situace, v níž se právě piloti nachází. To mi připomíná časovou osu. Hodí se do odbornější literatury, nikoliv sem.
Fakt, že píšeš o tragické události, ještě neznamená, že mne dokážeš rozplakat, případně probudit jiné emocionální reakce. Dočetl jsem a sice vím, jak dopadla posádka toho letadla, jehož přesné označení jsi nám na začátku vtloukl do hlavy, ale necítím žádnou lítost. Nejsem cynik, a tak vidím chybu v literárním zpracování, nikoliv v mé neschopnosti soucítit s neštěstím jiných.
Suma sumárum, já v této próze nacházím natolik závažné nedostatky, že jsem nucen využít služeb známky označující průměrnost. Tedy za tři.
 ze dne 13.02.2007, 10:15:21  
   Anquetil: A ještě něco. Mám rád čistej stůl. Pokud dílo, které favorizuješ v WS, je dobré, obhájí se samo i bez této tvé zlomyslné podpásovky, kdy jsi mne zjevně úmyslně poškodil. Howgh.
 ze dne 13.02.2007, 9:52:02  
   Anquetil: Opět jsi nezklamal, dokážeš se elegantně vyblít na pečlivě připravené dílo, na kterém jsem dělal týden a na druhé straně se můžeš posrat blahem nad jiným, rovněž do WS přihlášeným průměrným dílem, které jeho autor ležérně vysypal z rukávu za pouhých 5 minut. Dovol, prosím, abych ti doporučil luxusní toaletní papír ZEWA DELUXE, cena jen 39,90 Kč/ks. Pozor, toto není placená reklama!

Protože už ty sám sobě oponuješ a dopouštíš se elementárních chyb, o věcech, které zmiňuješ ve své kritice, s tebou nehodlám diskutovat. A při tvém intelektu bych to považoval i za ztrátu času. Ale přeju ti krásný den, Tome! :o)
S láskou Karel.
 vierka 09.02.2007, 22:02:28 Odpovědět 
   Uf, uf. čítala som to a zároveň som bola v pilotnej kabíne. ( v živote som neletela). Prečítala som si komentáre, tak sa už nemusím pýtať ako to tak dobre poznáš.
 ze dne 13.02.2007, 9:30:58  
   Anquetil: Vďaka, vierka... :o)
 Vlaďka 07.02.2007, 13:04:27 Odpovědět 
   Uf...výborně napsané. Slibuji, že nikdy nebudu do pilotní kabiny posílat zvědavé dítě:o)
 ze dne 07.02.2007, 13:45:13  
   Anquetil: Když ty jsi takovej smíšek a hodí se potěšit tě něčím speciálním.
Systém WC v letadlech má svá specifika, to aby předměty doličné nelítaly vzduchem, žejo. Chybička se vloudila a technika zklamala právě ve chvíli, kdy tam usedla otylá paní. Mísa ji vcucla a nemínila pustit. Stewardky dámu chlácholily, že přistání se blíží a vše bude zase oukej. Bylo. V okamžiku doteku podvozku s přistávací dráhu podtlak povolil a ženská s gatěma dole prohulákala s holým zadkem uličkou mezi sedadly až do poloviny letadla... :o)))))

Děkuji ti za laskavé hodnocení i komentář a přeji ti krásný den! :o)
 sirraell 05.02.2007, 13:46:37 Odpovědět 
   Dekuji za kratky pribeh, stejne zajimvy jako ten prvni, velmi si te pocty cenim... ;o) have a nice day
 Milan Březina 05.02.2007, 13:22:58 Odpovědět 
   Taky jsem jako kluk chtěl být pilot a kdynby mě to ještě nepřešlo, tak by se tak stalo nyní.
Zpracování chytne a nepustí a hlavně - je za tím vidět hodně práce.
;-)
 ze dne 06.02.2007, 0:45:09  
   Anquetil: Milane, kdo z kluků by nechtěl být pilotem! A já k tomu měl tak blízko... Součástí přijetí na VŠ v Košicích, jedinou, kde se učilo létání vojenských pilotů, byla několikadenní velmi náročná lékařská prohlídka ve vojenským špitálu. Všechno klapalo, ale ve finále mi lékaři řekli něco, o čem jsme neměl potuchy:
" Vždyť vy máte vybočenou nosní přepážku! Čéče, co tady děláte? Děte domů!"
A tak jsem zas šel...

Díky za zastavení, komentář i hodnocení! :o)
 Albireo 03.02.2007, 22:34:05 Odpovědět 
   Velmi poutavé a pro mne zvlášť: s letectvím jsem také přišel profesionálně do styku - můj první zaměstnavatel byla někdejší Státní letecká správa.
V ruském letectví byl opravdu pěkný binec. Kolega z toho prvního zaměstnání býval vyšetřovatelem nehod a vykládal některé neuvěřitelné historky. Jednou třeba přistálo letadlo Aeroflotu v Ruzyni sice bez havárie, ale velmi podivně. Posádka za letu v pilotní kabině něco slavila a všichni včetně pilotů byli doslova ožralí. Naši to nahlásili do Ruska a za tři hodiny letěla celá posádka včetně stevardek zpátky v želízkách. Jindy kapitán - bývalý stíhač - zřejmě zapomněl, že pilotuje velký dopravní stroj a "sedl" tak, tak byl zvyklý s MIGem - ve výšce 10 metrů klapkami zrušil vztlak a letoun prostě z těch 10 metrů nechal spadnout na runway.
 ze dne 04.02.2007, 5:44:58  
   Anquetil: Díky za zastavení i komentář, Albi, o ruských gerojích za kniplem se vyprávějí hotové legendy.
To naši kluci se s nimi marně snaží srovnat krok, i když je široko daleko znám případ nouzového přistání technického přeletu prázdného letadla ČSA v Zurichu, kde naše rozdováděné stewardky sjížděly po skluzavkách dolů jen v spodním prádélku...
 Maura 03.02.2007, 18:27:28 Odpovědět 
   Velmi působivé, velmi náročná na čtivé vytvoření tohoto dílka. Patříš mezi ty, kteří dokáží zaujmout a pobavit i poučit.
 ze dne 04.02.2007, 5:35:03  
   Anquetil: Děkuji, Mauro, uznání od tebe potěší dvojnásob. :o)
 čuk 03.02.2007, 17:06:34 Odpovědět 
   Odpověď na příspěvek od uživatele: čuk ze dne 03.02.2007, 0:35:46

   Díky za vysvětlení, ale opravdu jsem nechtěl zpochybnit tvé údaje, smysl mé poznámky byl v tom, že jsi fakta oživil plastickou představou, což udělalo ze suchého popisu faktů příběh. Díky. Já o letadlech nevím ani ň.
 CamperCz 03.02.2007, 10:25:52 Odpovědět 
   Nechci zde prilis ventilovat svoji averzi k nasim vychodoevropskym sousedum, ale...tohle se vazne muze stat jen v Rusku. Divil bych se, kdyby si takto neprofesionalne pocinal kdokoliv na zapade.
Jak jiz rekli ostatni - je to velmi poutave a zaroven dost sokujici vypraveni. Velmi me to zaujalo...ostatne jako vzdy =)
 ze dne 04.02.2007, 5:33:22  
   Anquetil: Díky! :o)
 amazonit 03.02.2007, 5:56:54 Odpovědět 
   velice poutavě napsáno, ostatně jako vše od tebe, má to moc udržet čtenáře do poslední chvíle v nejvyšších čtecích obrátkách
 ze dne 03.02.2007, 9:37:06  
   Anquetil: amaz, děkuji ti za uznání i hodnocení a přeji ti krásný den! :o)
 čuk 03.02.2007, 0:35:46 Odpovědět 
   Je to poutavě napsáno a přináší to poučení jak se "z komára může stít velbloud" a jak se čloěvk dostane do průšvihu aniž by si uvědomoval, že do něho padá.
Předpokládám, že údaje jsou autentické, tedy zprávy vysílačky či černé skřínky. Je to literatura faktu, ale přidal sis tam něco, co nemohlo ve skřínce být(nebo ano?): záběry videokamery natáčející děj v kabině, ta se přece musela zničit. Takže jsi dokumentární situaci zprozaičtil jakýmsi domyšlením.
Kde byla nejzávažnější chyba stroje a jak byla odstraněna u podobných typů?
 ze dne 03.02.2007, 9:38:33  
   Anquetil: Čuku, malinko jsi zpochybnil autentičnost mých údajů, ale ujišťuji tě, že mám k dispozici detailnější popisy a celou řadu dalších číselných údajů, jakož i dokumentárních fotografií. Jak uvádím už na jiném místě tohoto serveru, pracoval jsem 12 let u ČSA u Loading Dpt. na několika letištích. Zúčastnil jsem se i porad u generálního na Ruzyni a s naprostou určitostí vím, že stroje sovětské výroby odmítala některá zahraniční letiště přijímat pro jejich nepřijatelně slabé technické vybavení, vinou nichž se při přistávání dostávala do velmi kritických situací. Aeroflot, aby neztratil svůj vliv na světových trzích dopravy, si proto pronajal pár špičkových letadel zahraniční výroby. Zde zmíněný Airbus A310 byl jedním z nich. Jak je uvedeno už v perexu před vlastním textem povídky, bylo trestuhodné, že sovětští piloti neznali kompletní činnost autopilota a část jeho funkcí jim byla naprosto neznámá. A zde je jádro pudla, čuku.

Tady a teď můžu s klidným svědomím vyslovit na plnou hubu odvěké pravidlo leteckých vyšetřovacích komisí: MRTVÝ PŘECE NEMLUVÍ. I proto, aby nebyly poškozeny zájmy výrobců letadel, padly v minulosti některé technické problémy strojů na bedra už mrtvých pilotů. Kristova noho, to ale vůbec nebyl tento případ! Tady bylo vše naprosto jasné. Na letadle Airbus nebyl žádný technický problém, který by si logicky vynutil následné úpravy konstrukce letadla. Co tady selhalo, byl jen a jen lidský faktor.

Určitě to nebyl první případ, kdy se v pilotní kabině či dokonce na sedadle pilota objevil člověk nepovolaný k řízení letadla. Bylo to však určitě poprvé, kdy jeho přítomnost a činy vyvolaly katastrofu takového rozsahu. Jen někdo docela naivní by si mohl myslet, že hlavním viníkem katastrofy byl ten chlapec. Není tomu tak. Zásah kapitánova syna sice stál na začátku řetězu událostí a la domino effect, vedoucích k pádu letadla, nebyl však jeho přímou příčinou. Tou bylo spíše "opomenutí" kapitána Kudrinského předat v okamžiku, kdy opouštěl své sedadlo, formálně velení druhému pilotovi. Stejně tak druhý pilot Piskarev měl i bez tohoto formálního velení lépe monitorovat polohu letadla, díky čemuž by nikdy nemohlo dojít ke vzniku tak extrémní situace. Dokonce ještě během jeho pádu bylo možné získat úplnou kontrolu nad letadlem. Díky neobratnosti a nezkušenosti pilotů s tak extrémní situací, k tomu však došlo příliš pozdě...

Hlavní příčina nehody:
- Vlivem zablokování ručního řízení došlo k odpojení kanálu křidélek autopilota, čehož si posádka nepovšimla. Tím došlo k zvětšení příčného náklonu, přetížení, přetažení a pádu do vývrtky, kterou se už nepodařilo vybrat.
Další příčiny nehody:
- Nedostatek disciplíny, porušení bezpečnostních pravidel, řízení letounu nezpůsobilou osobou

Čuku, děkuji ti za komentář a hodnocení, potěšil mne i tvůj zájem o věc. Přeji ti příjemný den! :o)
 ze dne 03.02.2007, 9:37:40  
   Anquetil: Milej čuku, položil jsi mi pár všetečných otázek a vynasnažím se ti odpovědět vyčerpávajícím způsobem.

- Je to literatura faktu i se vším všudy. Čerpal jsem z mnoha zdrojů a jediné, v čem se rozcházely, byl věk dětí, lišící se o jediný rok, což není podstatné. Přepis komunikace v pilotní kabině, pocházející z černé skříňky je doslovný a 2x „tati“ bylo jediné slovo, co jsem přidal do textu po konzultaci s překladatelem, zabývajícím se profesně finesami technických překladů. Kdybych požil originálu v angličtině, beztak bych se nevyhnul i jeho českému překladu ("Well then, Yana, are you going to pilot the plane? Hold on to the control column...hold on!")

- Dopravní letadla naprosté většiny světových leteckých společností pilotují civilisté, kteří k dopravě rekrutují převážně od vojenského letectva, kde už nestačí splňovat ta nejpřísnější kritéria fyzicky i psychicky nesmírně náročných testů. Ne tak je tomu v SSSR, potažmo v Rusku, kde piloti Aerofotu jsou současně i vojáky z povolání. I proto ty neobvyklé formulace typu „velící důstojník“.

- Kapitán Makarov, cestující s dětmi, měl opravdu s sebou videokameru a je nabíledni, že po havárii se z ní nic přijatelného nezachovalo. Moje „zprozaičtění a domyšlení“ tak spočívá vlastně jen ve způsobu jeho dopravy s dětmi na letiště - taxi bylo a je v Sojuzu velmi levné a mnohem rozšířeněji používané, než u nás a logicky nepředpokládám, že takovej gróf, jakým byl vysoký důstojník letectva Makarov, by si lajzl nechat několik dní na placu před letištní halou svůj vlastní vůz.

- Co se týká techniky pilotáže, vyhnul jsem se obsáhlým odborným popisům a zkrátil je na přijatelné minimum tak, aby byly srozumitelné čtenářům z řad laické veřejnosti. Airbusy A310 existují v několika verzích pro různý počet cestujících 212 - 280, takže lze bez nadsázky konstatovat, že tohle letadlo letělo de facto poloprázdné! Nejrozšířenějším typem je právě tahle třístovková řada, osazená špičkovými proudovými motory Pratt&Whitney s obrovským tahem 249 kN. Typ A310-304 disponuje i většími palivovými nádržemi, a proto létá vesměs na delších tratích. Dolet má až 9.600km, dostup 12.200m při průměrné letové hladině kolem 10km a cestovní rychlosti (plného!) letadla 850km/hod.

Jen pro přesnou lokalizaci havárie: poloprázdný Airbus A310 se roztříštil u malé obce Meždurechensk, která je poblíž sibiřského města Novokuzněck.
 sirraell 02.02.2007, 23:29:00 Odpovědět 
   wow... odkud mas tak podrobne znalosti? klobouk dolu. Velmi poutave napsano...
 ze dne 03.02.2007, 0:26:01  
   Anquetil: sirrael, to máš tak... Pracoval jsem řadu let na letišti a krom toho, že jen pár desítek metrů ode mne se zřítil L-39, jsem zažil dost kritických situací a byl i očitým svědkem několika havárií. Kafe mi došlo, a tak jako vzácnému hostovi ti povím aspoň zajímavý minipříběh.

JAK-40 se 40 cestujícími, dvoučlennou posádkou a stewardkou na palubě, už byl na sestupové ose a šel na přistání. Pilotům se však nepodařilo otevřít pravý podvozek. Jsou situace, se kterými se počítá a je možné je uspokojivě vyřešit. Protože bylo nabíledni, že Jakovlev Československých aerolinií přistane mimo beton na travnatou plochu "na břicho", v první řadě musela posádka vylítat nebo vypustit všechno palivo, aby při střetu se zemí nedošlo k výbuchu. Než se tak stalo, krom letištních hasičů bylo zalarmováno několik dalších sborů ze širokého okolí a já poprvé v životě viděl konvoj 50 sanitek, nekecám! Bylo krátce po dešti, trávník byl ještě vlhký a tak elegantní přistání bez podvozku na břicho jsem ještě neviděl. (Jindy Boeing-737 vyryl takovou 300 metrovou rýhu, že by tam mohli zplacu klást ropovod "Družba".)
Spolu ze záchranářským týmem jsem byl u letadla mezi prvními a bylo mě viděti, co to je pud sebezáchovy v tom pravém slova smyslu. Protože jako třeba francouzský Caravelle i JAK-40 má vyklápěcí schůdky na zádi trupu, bylo jasné, že tudy ven nelze. Jako nouzové výstupy z letadla posloužila cestujícím okénka nad křídly. Kdybych to neviděl, neuvěřím - velmi stará paní, jako rozpustilá holčička v tělocvičně, hbitě opustila okénko a svezla se elegantně po křídle dolů. Pak požádala o svoji hůl a když ji té stařičké dámě podali odkudsi z útrob letadla, sklonila se, shrbila a velmi, velmi pomalou chůzí, jakou byla léta zvyklá chodit, odešla k nedaleko přistavenému busu...
Nikomu se tehdy naprosto nic nestalo a škoda na letadle byla minimální...

Děkuji ti za návštěvu i hodnocení a přeji krásný den! :o)
 Snílek 02.02.2007, 23:12:48 Odpovědět 
   To je fakt jeden z životních paradoxů, kdy se během vteřiny změní štěstí v neštěstí. Tady je smůla, že se život změnil i dalším nic netušícím lidem. Moc hezky napsáno.
 ze dne 02.02.2007, 23:52:04  
   Anquetil: Děkuji za zastavení i pochvalu. :o)
 Anquetil 02.02.2007, 21:54:29 Odpovědět 
   Moje omluva, přátelé - perex se nezobrazil korektně a na úpravě toho úděsného monobloku textu se pracuje.
Děkuji za pochopení! :o)
 Kev 02.02.2007, 21:12:02 Odpovědět 
   Velice poutavě napsáno.
 ze dne 02.02.2007, 21:19:21  
   Anquetil: Děkuji ti, Keve... :o)
obr
© 2005-2016 by Matěj Novotný & Filip Kotora | Všechna práva vyhrazena
 
 
Va?e literatura MFantasy Literární.cz - Server s českou literaturou Art & Design - Roman K?bus
 
Partneři: Gastrokritik, Antikvariát Kačur
 
St?hnout SASPI.cz toolbar! RSS zdroj
obr obr obr
obr
Victor Lancel
(24.2.2020, 14:11)
karin.kimberly
(13.2.2020, 19:55)
Wade Milbot
(8.2.2020, 22:42)
wavawe6611@bizcomail
(8.2.2020, 06:04)
obr
obr obr obr
obr
Odi et amo 3
Mon
Blues padlé Kur...
guru
Ruky a perute
Beduín
obr
obr obr obr
obr

Povídka
florinka
obr
obr obr obr
obr
Liter?rn? almanach SASPI
Aktuální číslo LA...
obr
obr obr obr