| :: Čtení diskuze :: |
|
|
| |
|
| |
| Záporáci a jim podobní |
|
|
 |
|
Gandalf Út 24.7.2007 16:19 |
|
Fascinuje vás něco na záporných postavách? Podle mě jsou mnohdy zajímavější než samotný hlavní hrdina (jež je většinou klaďas). Záporáci, slizáci, psychopati, maniaci si podle mého zasluhuji více prostoru a pečlivé zpracování, ať už jsou knižní, komiksoví, nebo filmoví.
- John Pyro |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] |
|
|
|
|
|
(38)
|
|
Lilitka Pá 5.11.2010 22:56 |
|
|
|
Geniálně umí záporáka vykreslit Dean Koontz. Jeho záporácí jsou realističtí a přitom strašliví. Oproti tomu jeho hrdinové bývají tak kladní, až je mi z toho zle.
Já mám raději záporáky, kteří občas ukáží i tu lidskou stránku, pro kterou k ním najednou pocítíte jakousi slabost, jsou vám sympatičtější a když mají umřít je vám to trochu líto, nebo aspoň pochopíte důvody proč se stár záporákem.
Občas ale prostě i já potřebuji takové to černé zlo - záporák prohnilý a zlý až k morku kostí. Každopádně musí být reální a zajímaví (odpouštím drakům a podobným potvorám - i když...) . Klaďasové bývají mnohdy až moc kladní a stávají se z nich stereotypy. Nejlepší kladný hrdina je rozporuplný hrdina :-)
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
(4847)
|
|
čuk Pá 15.10.2010 12:04 |
|
|
|
|
Předchozí příspěvek měl být na fóru : film nebo kniha
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
(4847)
|
|
čuk Pá 15.10.2010 12:02 |
|
|
|
|
Film. Na film mužeme děvčet pozvat, na knihu už značně hůř.
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
(66)
|
|
Sidonie Kermack Pá 15.10.2010 11:51 |
|
|
|
|
Spolu s kamarádkou jsme spíš fandily těm záporákům. Rozhodně mě záporné typy fascinují, ovšem ne všechny. Spíš mě zajímá ono PROČ. Proč je člověk takový, co k tomu přispělo. Nelíbí se mi ovšem záporáci ve stylu "Džejára", takoví ti slizcí intrikáni nebosarkastičtí a ironičtí hulváti.
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
(10989)
|
|
Šíma Út 1.12.2009 22:16 |
|
|
|
Na záporácích se mi líbí, že jsou většinou velmi inteligentní a pěkně si s těmi klaďasy pohrají. Líbil se mi hodně doktor Lecter v Mlčení jehňátek! Pan Hopkins jej zahral báječně!
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
(15)
|
|
Doníra Sylfaen Út 24.11.2009 08:22 |
|
|
|
Jo, taky si to myslím, vezměte si třeba Jokera z Batmana .. to je klasický případ naprosto jedinečného záporáka a maniaka !! podle mě by měli udělat jednou film jen o jeho příběhu .. Batman je sice klasika, ale zároveň už hrozně ohraný .. Joker to tam pokaždé oživí .. a rozvýří .. co by bez něj Batman dělal .. a ne jen bez něj .. co by dělal bez svých zločinců, kteří ho vlastně celý jeho život zaměstávají .. :)
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
(420)
|
|
Leontius St 1.10.2008 19:00 |
|
|
|
No můj favorit je Randal Flagg z několika knih Stephena Kinga. Objevuje se v nich často nezávisle a vystupuje pod různými jmény: Marten, Walther, Walking Dude, Dark Man... Jeho skutečně jediným záměrem je ničit celé světy, mezi kterými se volně pohybuje díky svým takřka neomezeným schopnostem. Často se zjevuje jako muž v riflích a džínové bundě. Na ní má placky s různými nápisy a smajlíky. On sám má velmi rozesmátý obličej a pořád se šklebí. Stále v naprostém klidu a pohodě. Je to zkrátka maník s nezaměnitelným smyslem pro humor...
Tady je jeden z jeho filmových představitelů: http://www.movievillains.com/images/flagg.jpg
Nejlepší padouch, který unikl prakticky z každé šlamastiky.
Sauron se taky považoval z klaďase?
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
(84)
|
|
taira St 1.10.2008 09:03 |
|
|
|
Jo, to máš pravdu, na tenhle typ potvor jsem úplně zapomněla.
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
(2277)
|
|
Weichtier Út 30.9.2008 18:31 |
|
|
|
|
Tak to musím oponovat - rozhodně ne každá. Za všechny Joker z nakladatelství DC, rival Batmana, ten se rozhodně za klaďase nepovažuje. A takových by bylo hodně.
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
(84)
|
|
taira Út 30.9.2008 18:23 |
|
|
|
Na místě je otázka, jestli jsou kladní hrdinové doopravdy tak kladní... nebo jestli se nejedná o autorem nastavený úhel pohledu, který čtenář bezmyšlenkovitě přijímá za vlastní. K tomuhle jsem se nejspíš dopracovala pod delším pozorování té části svých známých, kteří vypadají a chovají se jako dokonalí kladní hrdinové - jsou to skvělí lidé, při psaní brakové fantasy plné paladinů bych se jimi mohla inspirovat, nicméně když vám někdo na poslední chvíli zavolá, že na ten sraz, který máte mít v Praze za půl hodiny doopravdy nedorazí, protože slíbil, že pojede s ještě jedním známým a nestihli si rezervovat místo v autobuse a první volné bylo v tom, co jede z Brna za tři hodiny... za což se hrozně omlouvá a doufá, že je vše OKi... tak má jeden chuť vraždit. Hlavně když se celý ten sraz snažil domluvit, protože v Praze nikdy nebyl, o nádraží poeticky zvaném anděl slyšel jen jednou, neumí cestovat metrem a má poněkud fóbii z neznámých míst - a překousl svoji hrdost a tohle všechno týden předtím dotyčnému skoropaladinovi řekl dost natvrdo.
V knížce by to bezesporu byla úžasná scéna o zrození padoucha, který nepochopil ušlechtilost kladného hrdiny a nechápal, že nejlepším řešení je čekat dalších pět hodin na florenci.   
Co tím chtěl básník říci? - hodně věcí je přesně takových, jaké je chcete mít, a jednotlivé situace lze interpretovat různě. To, co je pro jednoho maximální ušlechtilost a ohleduplnost může pro druhého znamenat nezdvořilost nejhrubšího zrna.
A jo, každá postava vidí sama sebe jako kladného hrdinu a své protihráče jako ty zlé. Je dobré uvážit, jak a proč... a zvolit ten úhel pohledu, který se mi jako autorovi nejvíc zamlouvá.
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
(33)
|
|
Atratus Út 30.9.2008 15:58 |
|
|
|
Dovolil bych si tvrdit, že řada lidí nesnáší kladné hrdiny proto, že jsou tak dokonalí. Velmi moudrý autorský tah je tudíž hlavního hrdinu k jeho poslání spasitele donutit, zatímco on sám by daleko radši seděl ve své útulné noře a cpal se koláčky. Další možností je pak hrdinovi s kladným posláním (jako je vesměs originální téma záchrany světa před šmejdem z vesmíru, hledání vzácného artefaktu či cesta do světa "za skříní".) naložit fůru záporných vlastností, aby se stalo pro čtenáře snazší se do jeho role vžít. (jedním případem za všechny budiž- mně sympatický- Mrakoplaš.)
Ono je vůbec rozdělení na kladné a záporné hrdiny příliš jednoduché. Občas potkáte na první pohled záporného hrdinu, který je ve skutečnosti kladný, někdy zase na první pohled kladný hrdina slouží pouze k tomu, aby při první vhodné příležitosti vrazil hlavní postavě nůž do zad.
Průzkumy dokazují, že většina záporných hrdinů je záporná proti své vůli (často ani neví proč) a o samotě často trpí těžkými výčitkami svědomí. Naproti tomu převážná většina kladných hrdinů přiznává, že rádi týrají malá roztomilá koťátka, když je nikdo nevidí. Jiní hrdinové jsou vyloženě oportunističtí.
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
(33)
|
|
Atratus Út 30.9.2008 15:26 |
|
|
|
|
Šímovi: To byl doktor Moriarty. Skvělý záporný hrdina, jehož jediným zločineckým cílem bylo porazit a zlikvidovat Sherlocka, což nakonec také udělal. Připadá mi tedy od váženého sira Doyla vůči Moriartimu značně nefér, že pak Sherlocka zase oživil.
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
(10989)
|
|
Šíma So 26.7.2008 14:40 |
|
|
|
Skutečného soupeře... Pardon!
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
(10989)
|
|
Šíma So 26.7.2008 14:40 |
|
|
|
Jak se jmenoval ten inteligentní a velmi zločinný odpůrce Sherlocka Holmese? Morriarti? Nejde o velmi kladného záporáka? Skutečným soupeřem tohoto slavného detektiva? 
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
(660)
|
|
Tomáš P. St 30.4.2008 17:38 |
|
|
|
|
Nejlepší záporák je takový záporák, u kterého pochopíte, proč je záporák. Takoví ti záporáci, kteří jsou záporáky jen proto, že je tam autor potřeboval, stojí za prd. Proto je třeba Voldemort jako záporák naprosto nezajímavý. Nic proti autorským schopnostem Rowlingové, ale prostě to není žádný nadstandart...
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
(46)
|
|
amputace Pá 18.4.2008 18:00 |
|
|
|
|
Ano, knihy a filmy je zbytečné srovnávat. Zatímco kniha má prostor pro vykreslení např. psychologie postav, jelikož se autor může jaksi rozkecat, tak v dobrém filmu spolu musí bezchybně spolupracovat přirozené herectví a scénář (samozřejmě také čistě filmové prvky, jako kamera, režie, střih, hudba, ale to bych teď nechal stranou). U filmů je také kladen mnohem větší důraz na gesta, popř. řeč těla; nelze toho tolik sdělit slovně jako vizuálně; a u knih je to právě naopak. Spousta autorů se na popisy vnějšku vůbec nezaměřuje. Jediné co je problém, že takové knihy se pak velice těžko adaptují - např. takový Kafka je prakticky neadaptovatelný (pokud nepočítám Wellesův Proces, což považuji za takový malý zázrak). On ten pradávný ''souboj'' mezi knihou a filmem zásadně ovlivňuje otázka: je složitější vytáhnout to podstatné nebo poskytnout konzumentovi čistou realitu bez efektních zkratek? Ač tíhnu také spíše k filmu, v této otázce nemám vůbec jasno...
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
(31)
|
|
Jackie Decker Pá 18.4.2008 15:06 |
|
|
|
Tak záporáci jsou svým způsobem mnohem zajímavější, to jepravda. ale úplně nejradši mám když se ze záporáka v průběho děje stane klaďas a nebo když naopak týpek, který je od začátku klďas se nakonec zachová jako tyxpický záporák. to jsou potom ty nejlepší knížky ale i filmy a tak... .
Třeba u jednoho anime se o jednom hlavním hrdinovi ani nedá říct, jestli je víc klaďas a nebo víc záporák... .
Je pravda že lze jen těžko srovnávat knihy a filmy nebo i komiksy. V obojím si lze oblíbit záporné postavy. Ačkoliv momentálně mám ke knihám blíž jelikož je to tam všechno lépe propracované...
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
(10989)
|
|
Šíma Po 24.3.2008 20:15 |
|
|
|
John: Jo, jo, dneska jsem se bavili se segrou a jejími známými o HP (tedy knihách a jejich filmovém zpracování)... A opravdu se to nedá srovnávat!  Oni totiž narozdíl ode mně a segry četli všechny díly HP a viděli také všechny filmy a tak vědí své! A to jsme jen u HP a kdo ví, co všechno spáchali scénáristé a režiséři spolu s producenty na jiných knihách!
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
(10989)
|
|
Šíma Po 24.3.2008 14:38 |
|
|
|
John: Farma zhovadilých zvířat? Která se vzbouří proti svému pánovi? Nebo jak to vlastně bylo? Tak nevím, jestli je to bajka, nebo proletářské dílo!
P.S. Viděl jsem kreslený film a knihu zběžně proletěl, knížky jsou mnohdy lepší, ale ještě jsem se k poctivému přečtení nedostal... Mám to E-booku! :-(
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
(660)
|
|
Tomáš P. Čt 20.3.2008 21:22 |
|
|
|
JP: hodně, ale opravdu hodně se pleteš. Najdi si to a přečti, je to nářez.... 
Dudds: VELMI luxusní...
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] |
|
|
|