obr obr obr
obr
uživatel 
heslo 
» Registrace autora
» Zapomněli jste heslo?
obr
obr obr obr
obr
» Novinky
» Právě vyšlo
» TOP 20 díla
» Články
» Literární almanach
obr
obr obr obr
obr
» Próza
» Poezie
» Výstřely do tmy
» Příručka publikování
» TOP 20 autoři
» Vyhledávání
obr
obr obr obr
obr
» Workshopy 
» Fórum 
» SASPI Chat! (1)
» FAQ
obr
obr obr obr
obr
» Knihovna autorů SASPI
» Redaktoři on-line
» Technická podpora
» SASPI team
» Odkazy
» Spolupráce
» Knihkupectví
"Většina lidí se domnívá, že láska znamená být milován. Avšak pravda je opakem: láska znamená milovat."
Erich Fromm
obr
obr počet přístupů: 2915231 obr

Adresa SAS E-mail © SAS Obecně platná pravidla Nápověda obr

:: Na SASPI.cz je právě 39283 příspěvků, 5723 autorů a 389269 komentářů :: on-line: 0 ::
obr
:: Čtení diskuze ::
 
 
O psaní a všem kolem toho
Ekyelka   
Ekyelka Uživatel má bodů celkem: 5976 St 15.6.2011 19:28
Ahoj všichni

Tohle téma bych chtěl věnovat čistě psaní. Je tu spousta zajímavých témat, ale pokud se už vztahují k literární tvorbě, tak spíše okrajově.
Mne naopak zajímají Vaše zkušenosti právě se psaním. Zkusme diskutovat o něm. O dramatu, o postavách a jejich tvorbě. O charakteristice povídky, novely a románu, a o rozdílnosti v přístupu k těmto formám. O epice, lyrice i dramatu. O tvorbě příběhu, o dialogu, monologu, prostě o všem, co se pojí s tvůrčím psaním.
Každý autor má svůj úhel pohledu, a každý používá jiné postupy. Podělte se o ně. Mimo jiné je tu prostor pro to, aby se Ti zkušenější pokusili předat své zkušenosti a znalosti (včetně jejich použití v praxi) začínajícím autorům.
Abychom nějak začali, nadhodím jedno z témat, a jsem zvědav, kam až se diskuze dostane.

Někteří autoři před tím, než začnou psát nějaké obsáhlejší dílo, nejdřív propracují příběh. Vytvoří si osnovu, v níž nahrubo (nebo i velmi detailně) načrtnou dějovou linii. Vytvoří postavy včetně jejich psychologického profilu i podrobného životopisu. Teprve potom začnou psát román nebo novelu (povídku vynechme, ta bývá obvykle psána rovnou).
Já sám jsem se donedávna zabýval především psaním scénářů, kde jsou postupy předběžné stavby díla a budování dramatického oblouku v podstatě velmi důležité.
Pak jsem si přečetl knihu Stephena Kinga "O psaní", kde autor popisuje svůj způsob tvorby. V podstatě, když začíná psát, vůbec neví, o čem jeho příběh bude. Vychází jen z námětu nebo někdy dokonce jen ze situace. Nezná ani své postavy, poznává je až během psaní. Jediné, co dopředu zpracovává, jsou rešerše prostředí, v němž se bude příběh odehrávat. Jinak nic (až na výjimky). Přirovnává své psaní k práci archeologa. Stejně jako ten odhaluje postupně stále větší části kostry dinosaura, i King postupně odkrývá svůj příběh, který už "někde" existuje, a spisovatel je prostředníkem, který je předurčen k tomu, aby vyprávění přenesl na papír.

Když jsem si tohle přečetl, měl jsem obrovskou chuť a touhu si tento postup vyzkoušet. Nicméně jsem se o to pokusil až před nedávnem, inspirován jednou z nejbližších mi duší, mou nejlepší kamarádkou, a začal jsem psát fantasy román způsobem, o němž píše Stephen. A musím konstatovat, že jsem objevil neuvěřitelnou tvůrčí svobodu a vzrušení z práce mnohonásobně přesahující mé dosavadní zkušenosti s důkladným předzpracováním příběhu. Je nesmírně napínavé a úžasné, když pod Vašima rukama vzniká příběh a Vy nevíte, co bude v další kapitole, nebo na další stránce, nebo dokonce někdy i na dalším řádku. Jako by příběh sám žil svým životem, jako by opravdu už někde existoval.
To je má zkušenost, kterou asi zná každý, kdo píše povídky. Ale zažít to na opravdu dlouhém díle je úplně něco jiného. Samozřejmě to vyžaduje velkou znalost stavby dramatu, umění vytvořit tímto způsobem věrohodné (a především konzistentní) charaktery postav, a spoustu dalších aspektů literární tvorby, ale myslím, že jejich prostudování a zvládnutí praktické aplikace opravdu stojí za to. Co Vy na to?

Borek
skoč dolů
[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23]
ODPOVĚDI:
čuk
(6840)
  
čuk Uživatel má bodů celkem: 29544 Čt 16.6.2011 09:27  
Teď už jsem vyčerpaný a starý, už nepíšu (kromě divadelních her- občas) Jen vzpomínám. První u mne byla motivace: toto chci lidem říci, něco co potřebují (ovšem mé představy byly značně idealistické:dosáhnout jakéhosi procitnutí, pochopení přehlíženého). U tří detektivních románů to byl obrys detektiva, zápletka (zločin) a hrubý cíl. Pak jsem začal psát a hrdina i děj se začal rozvíjet, přistupuvaly další postavy, vybarvovaly se vlastnostmi, zaplétaly se do děje- takže jsem si musel dělat vedlejší tabulky vlastností a vztahů, stále doplňované (mám malou paměť). Děj se vyvíjel sám, většinou jsem nevěděl, co bude dál, pouze večer jsem měl náznak, co budu psát příští den. Při složité struktuře jsem pak musel dodatečně vpisovat a opravovat již napsané. Rozuzlení bylo vždy nejtěžší, aby text odolal logickým námitkám a vše bylo vysvětlitelné nebo vysvětlené. Text pak musel být prokoumáván ze všech stran a díry v logice dodatečně zalepovány, nebo nevyhovující pasáže přepisovány.
Nahoru
Borek
(60)
  
Borek Uživatel má bodů celkem: 175 Čt 16.6.2011 07:54  
Zajímavé. Já se právě pokusil o absolutní implementaci výše popsaného přístupu, takže když jsem začal psát, měl jsem jenom hlavní postavu a první scénu. Vůbec jsem nepřemýšlel, o čem to bude, jaké budou postavy, včetně té hlavní, dokonce jsem ani netušil, jaký žánr to bude. A jak jsem začal psát, vůbec jsem neřešil, co bude dál. Dokonce ve chvílích, kdy zrovna nepíšu, si zakazuji o příběhu přemýšlet. Teď jsem už těsně před stranou 100, a protože dějové linie se už otevřely, tak nějak předvídám, co bude dál, ale stejně pořád ještě spoustu věcí ani netuším.
Z počátku to byl jen takový pokus, možná recese, prostě jsem to chtěl prubnout. Ale to,co se z toho stává, mne hodně překvapilo, a pořád překvapuje. Nemohu posoudit kvalitu, to musí posléze učinit jiní, ale dost možná je to (prozatím) to nejlepší, co z mého pera (klávesnice) vylezlo. Rozhodně mohu prohlásit, že tenhle postup mi vyhovuje mnohem více, než ten opačný, tedy důkladná příprava děje a postav.
Nahoru
čertíček244
(341)
  
čertíček244 Uživatel má bodů celkem: 1386 St 15.6.2011 20:43  
Výborné diskusní téma... myslím, že se na něm vyřádíme, takže já přidám další kamínek. Teď zrovna mám rozepsaný svůj první velký příběh na pokračování a mám jen hrubou, velmi hrubou dějovou linku. Mé postavy si většinou dělají, co chtějí a musím je hodně kočírovat, aby se mi úplně nevymkly z rukou, ale ta svoboda, kdy vím jen, jaké oči a vlasy má má postava, ale už ne, jak se v které situaci projeví je super. Tak snad ten příběh bude stát alespoň za to
Nahoru
Šíma
(15157)
  
Šíma Uživatel má bodů celkem: 36311 St 15.6.2011 20:00  
Pěkné! Přidám první kamínek (byť si myslím, že budu za bílou vránu), při psaní (i delších příběhů) si osnovu nedělám, stejně tak žádné poznámky o ději, postavách, či prostředí a píšu rovnou z hlavy. Sice ne vždy příběh dopadne podle mých představ, ale co se dá dělat... Ovšem, za nějakého dobrého a velkého psavce se nepovažuju!

Jinak souhlasím s textem výše, pro někoho mohou být poznámky (včetně osnovy) přínosem. Každá lepší příručka o psaní je lepší než nic, přestože každý píše podle svého (jak mu to nejlépe vyhovuje). Když jsem kdysi datloval na psacím stroji, psal jsem si do kalendáře, kolik že jsem za ten či onen den stihl napsat stránek (na průklepák). Počet vypsaných stran byl pro mne jistou motivací. Příběh se posouval vpřed a konec se zvolna blížil. Nejednou se stalo, že jsem vyhodil několik stránek a začal znova, nebo svůj text při přepisování do počítače od základu změnil.

Vlastně jsem si v hlavě před psaním "stvořil" prostředí (ve kterém se příběh bude odehrávat), určil si postavy (včetně charakterů) a děj nechal na nich. Většinou jsem věděl jen jedno, jak by měl příběh asi skončit a postavy si v něm dělaly (víceméně) co chtěly, jen jsem je (nebo sebe) musel krotit, abych "nevyjel" z hrubé příběhové linky (aby se příběh vyvíjel podle naplánovaných dějových zvratů a neodbočil nežádoucím směrem). A byl jsem často překvapený, jak se mnou ti fiktivní hrdinové "cvičí"...

Bohužel, poslední roky jsem přesedlal ke krátké (povídkové) tvorbě, takže mi už psaní na dlouhé lokty nic neříká...
Nahoru
Ekyelka
(2714)
  
Ekyelka Uživatel má bodů celkem: 5976 St 15.6.2011 19:30  
Na Borkovo přání byla tato diskuse založena pro všechny diskutéry a psavce, takže směle do toho. :)
Nahoru
[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23]
obr
© 2005-2016 by Matěj Novotný & Filip Kotora | Všechna práva vyhrazena
 
 
Va?e literatura MFantasy Literární.cz - Server s českou literaturou Art & Design - Roman K?bus
 
Partneři: Gastrokritik, Antikvariát Kačur
 
St?hnout SASPI.cz toolbar! RSS zdroj
obr obr obr
obr
Vítězslav Dvořák
(16.7.2019, 08:42)
Adelaide
(13.7.2019, 17:25)
Petronela Patricellí
(9.7.2019, 20:54)
Marfy
(7.7.2019, 22:14)
obr
obr obr obr
obr
Insomnia
Anastazie Maler
Jsi v nás
Tonyend
Mladý svět
Dáda
obr
obr obr obr
obr

Odinova země
Leanie
obr
obr obr obr
obr
Liter?rn? almanach SASPI
Aktuální číslo LA...
obr
obr obr obr